Duże zużycie oleju i kontrolka „check engine” w BMW – co to oznacza i jak to naprawić?

Pytanie kierowcy BMW

Moje auto zużywa dużo oleju – około jednego litra na 500 km. Co więcej, nie kopci, dobrze przyspiesza, ale czasami obroty falują. Odczuwam, że dusi się silnik przy większej dawce gazu. Jednak nie zauważyłam wycieków. Auto było kupione 3 tyg temu. Dodam jeszcze, że kontrolka „check engine” się świeci, ale zapewniano mnie, że jest to błąd związany z sondą lambda.

Problem dotyczył BMW 3 E90, ale może występować też w innych modelach.

BMW 3 E90 | M 93, Attribution, via Wikimedia Commons

Odpowiedź serwisu BM Cars

Problem nadmiernego zużycia oleju jest problemem bardzo złożonym i może być spowodowany bardzo wieloma różnymi usterkami.

Warto zaznaczyć, że przed podjęciem jakichkolwiek działań naprawczych należy upewnić się, że zjawisko zużycia oleju na pewno występuje. W bardzo wielu modelach BMW zastosowano elektroniczny pomiar poziomu oleju bez możliwości pomiaru bagnetem. Te czujniki poziomu oleju są bardzo wrażliwe na uszkodzenia i często ich pomiar i wskazania są niewiarygodne.

Kolejno, elementem związanym bezpośrednio ze zużyciem są wycieki oleju z silnika. Zastosowanie osłon pod silnikiem z warstwą wchłaniającą olej powoduje, że nie widać na zewnątrz w miejscu postoju lub parkowania samochodu śladów wycieków. Po demontażu osłon i elementów maskujących jesteśmy w stanie zweryfikować najpopularniejsze miejsca, z których wycieka olej t.j. uszczelka pokrywy zaworów, uszczelki podstawy filtra oleju, uszczelki miski olejowej i pokrywy rozrządu, uszczelnienia wału korbowego i regulatorów Vanos.

Ponadto elementem powodującym znaczne zużycie oleju jest niesprawny filtr odpowietrzenia skrzyni korbowej (tzw. odma). Jej niesprawność lub zużycie pod wpływem czasu eksploatacji powoduje przedostawanie się znacznych ilości oleju do kolektora ssącego i spalanie oleju przez silnik. Duże zużycie oleju to również możliwe zużycie uszczelniaczy zaworowych powodujące przedostawanie się oleju do silnika i jego spalanie oraz zużyte/zapieczone pierścienie tłokowe powodujące taki sam objaw.

Znaczne wyeksploatowanie silnika powoduje czasami również uszkodzenie gładzi cylindrowej, które objawia się przedostawaniem oleju do komory spalania i znaczne zużycie oleju w trakcie pracy silnika oraz rozrzedzaniem oleju silnikowego przez spływające po ściankach cylindra paliwo.

Sugerowane czynności serwisowe

W ramach wstępnej diagnostyki proponujemy wykonanie następujących czynności:

  1. Diagnostykę komputerową całego pojazdu ze szczególnym uwzględnieniem powodów świecenia kontrolki silnika.
  2. Pomiar faktycznej ilości oleju w silniku i jego konsystencji.
  3. Sprawdzenie wycieków z silnika.
  4. Sprawdzenie układu dolotowego – olej w kolektorze ssącym i stan odmy.
  5. Pomiar kompresji silnika wraz z próbą olejową.

Po wykonaniu powyższych czynności można dokonać właściwej oceny stopnia zużycia silnika i sposobu jego ewentualnej naprawy.

Biorąc pod uwagę fakt zakupu pojazdu trzy tygodnie wcześniej, sugerujemy rozważenie ewentualnego zwrotu pojazdu do sprzedającego lub pokrycia przez niego kosztów diagnostyki i naprawy.

Tak znaczny pobór oleju świadczy o słabej kondycji technicznej pojazdu i sprzedający musiał znać powyższy fakt w chwili sprzedaży (tzw. wada ukryta).

Zapraszamy do skorzystania z usług naszego serwisu.

BMW 3 E90 | By PRIOR DESIGN via Flickr (CC BY 2.0)

Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką

BMW 3 E90 | By nakhon100 (BMW 320si E90) [CC BY 2.0], via Wikimedia Commons

Przeczytaj więcej porad i zadaj własne pytanie

BMW 3 E90 | By OSX (Own work) [Public domain], via Wikimedia Commons
Komentowanie dla tego wpisu jest zablokowane.