Na czym polega programowanie sterowników w BMW?
Sterowniki w samochodach BMW realizują różne funkcje zależne od modelu i wyposażenia pojazdu. Obejmują one:
- sterowanie pracą silnika i elementów trakcji – sterowniki ABS, DSC,
- elementów bezpieczeństwa – sterowniki Air Bag,
- wyposażenia nadwozia – sterowniki nadwozia, sterowniki świateł, sterowniki klimatyzacji i ogrzewania, sterowniki audio i nawigacji CIC.
Każdy ze sterowników działa jak samodzielny komputer, który połączony jest siecią transmisyjną z pozostałymi. Oprogramowanie zawarte w sterowniku pozwala na wykonanie założonych funkcji w oparciu o dostarczone do niego informacje i dane z pozostałych elementów pojazdu:
- prędkość,
- obciążenie,
- przyspieszenie/opóźnienie,
- temperatura,
- ciśnienie.
Oprogramowanie wymaga regularnych aktualizacji. W oparciu o dane przesyłane z całego świata ze stacji ASO do centrali BMW AG, wykonywane są analizy i usprawnienia w istniejącym oprogramowaniu. Wówczas pojawia się konieczność aktualizacji oprogramowania. Możliwości techniczne pozwalają na aktualizację programu w dowolnie wybranym sterowniku. Jednak zalecane jest aktualizowanie oprogramowania w całym pojeździe – we wszystkich sterownikach jednocześnie.
Wgranie nowego oprogramowania odbywa się za pomocą urządzeń diagnostycznych poprzez gniazdo OBD (za pośrednictwem sieci CAN) lub poprzez sieć światłowodową (znacznie szybsze prędkości transmisji). Oprogramowanie dostarczane jest bezpośrednio z BMW AG i dopasowane do konkretnego modelu – identyfikacja po numerze VIN pojazdu.
Na czym polega kodowanie używanych sterowników w BMW?
Czasami ze względów ekonomicznych klienci zlecają wymianę sterowników na sprawne używane – pochodzące z innego pojazdu. Jeśli sterowniki są dobrze dobrane (w oparciu o numer VIN) taka operacja jest możliwa i pozwala na znaczne obniżenie kosztów naprawy. W przypadku wymiany sterownika na inny sprawny, nie ma konieczności jego programowania, pozostaje jedynie kodowanie, czyli przypisanie do nowego numeru VIN pojazdu.
W jakim czasie sterowniki zostaną zaprogramowane?
Czas potrzebny do programowania sterownika jest zależny od jego budowy i wersji, zazwyczaj wynosi on od kilku do kilkunastu minut. W przypadku konieczności programowania całego pojazdu ten czas może wynosić kilkanaście godzin. Im więcej dodatkowego wyposażenia w pojeździe tym dłuższy czas programowania.
Jakie elementy składają się na koszt programowania sterowników?
Koszt programowania sterowników obejmuje koszt programu, jego wgrania i diagnostyki pojazdu. Zawsze przed rozpoczęciem prac sporządzamy kosztorys i konsultujemy go z właścicielem pojazdu.