Samochody elektryczne i hybrydowe BMW
Samochody elektryczne produkowane seryjnie przez BMW pojawiły się w sprzedaży w 2013 roku pod nowym brandem BMW i. Miejski hatchback BMW i3 jest w pełni elektrycznym pojazdem zasilanym wysokonapięciowymi akumulatorami litowo-jonowymi. Sportowy i8 jest hybrydą nowej generacji oferującą zawrotne osiągi i nowe rozwiązania technologiczne. Za niedługo na rynku pojawi się w pełni elektryczny SUV iX3 oraz sedan i4.
Uzupełnieniem oferty pojazdów elektrycznych są modele hybrydowe oferowane aktualnie:
- BMW serii 2,
- BMW serii 3,
- BMW serii 5,
- BMW serii 7
- BMW X5.
W modelach tych do napędu wykorzystuje się silnik benzynowy TwinPower Turbo, który jest włączany w razie potrzeby. Podstawowy napęd stanowią silniki elektryczne napędzające tylną oś. Modele plug-in mają możliwość ładowania akumulatorów z zewnętrznej sieci elektrycznej.
Na czym polega naprawa i obsługa serwisowa samochodów elektrycznych i hybrydowych BMW?
Podobnie jak w pojazdach zasilanych wyłącznie silnikiem spalinowym w hybrydach i elektrykach konieczna jest okresowa obsługa serwisowa wskazywana przez system diagnostyczny. Dla pojazdów hybrydowych konieczna jest okresowa wymiana:
- Oleju silnikowego z filtrem oleju zgodnie ze wskazaniami SI lub co dwa lata.
- Filtrów powietrza według oceny wizualnej i paliwa co drugi serwis olejowy.
- Filtrów kabinowych minimum raz na sezon.
- Oleju w automatycznej skrzyni biegów co 70 000 km przy standardowej eksploatacji pojazdu.
- Oleju w moście tylnym i przednim dla napędu xDrive co 200 000 km.
- Wymiana płynu hamulcowego co dwa lata.
- Uzupełnienie czynnika w układzie klimatyzacji z odkażaniem układu co rok.
Napęd elektryczny nie wymaga okresowych przeglądów. Podlega natomiast pełnej diagnostyce w zakresie stopnia zużycia baterii oraz wykrytych błędów.
Na czym polega różnica w naprawie pojazdów elektrycznych i hybrydowych w porównaniu do aut spalinowych?
Pojazdy elektryczne i hybrydowe ze względu na system zasilania wysokonapięciowego (powyżej 400 V prądu stałego) wymagają zastosowania specjalnych procedur i narzędzi. Wszystkie czynności powinny być wykonywane przez wykwalifikowany i przeszkolony personel pod nadzorem osób posiadających uprawnienia do obsługi urządzeń elektrycznych powyżej 1 kV.
Do prac stosuje się również specjalne narzędzia posiadające atesty energetyczne. Z tych właśnie względów nie powinno się wykonywać obsługi i naprawy pojazdów hybrydowych i elektrycznych w serwisach bez specjalizacji.
W jakim czasie zostanie wykonana naprawa lub obsługa pojazdu hybrydowego lub elektrycznego BMW?
Czas potrzebny do obsługi serwisowej lub naprawy jest nieznacznie dłuższy od czasu potrzebnego do wykonania analogicznych czynności w pojazdach tradycyjnych. Różnicę czasową stanowi jedynie czas potrzebny do przygotowania pojazdu do naprawy/obsługi poprzez deaktywowanie systemu wysokonapięciowego i ponowne jego uaktywnienie po dokonanych czynnościach naprawczych/obsługowych. Dodatkowym utrudnieniem jest również konieczność stałego nadzoru osób uprawnionych do prac wysokonapięciowych.
Jakie elementy składają się na koszt naprawy, czyszczenia i obsługi pojazdów hybrydowych i elektrycznych?
Koszt naprawy obejmuje następujące czynności:
- pełną diagnostykę pojazdu,
- ustalenie zakresu czynności naprawczych,
- przygotowanie pojazdu do naprawy (deaktywacja systemu zasilania),
- czynności naprawcze wraz z kosztem wymienionych części i podzespołów,
- aktywacja systemu zasilania,
- ponowna diagnostyka i weryfikacja wykonanych napraw,
- jazda próbna.