Samochody elektryczne i hybrydowe BMW

Samochody elektryczne produkowane seryjnie przez BMW pojawiły się w sprzedaży w 2013 roku pod nowym brandem BMW i. Miejski hatchback BMW i3 jest w pełni elektrycznym pojazdem zasilanym wysokonapięciowymi akumulatorami litowo-jonowymi. Sportowy i8 jest hybrydą nowej generacji oferującą zawrotne osiągi i nowe rozwiązania technologiczne. Za niedługo na rynku pojawi się w pełni elektryczny SUV iX3 oraz sedan i4.

Uzupełnieniem oferty pojazdów elektrycznych są modele hybrydowe oferowane aktualnie:

  • BMW serii 2,
  • BMW serii 3,
  • BMW serii 5,
  • BMW serii 7
  • BMW X5.

W modelach tych do napędu wykorzystuje się silnik benzynowy TwinPower Turbo, który jest włączany w razie potrzeby. Podstawowy napęd stanowią silniki elektryczne napędzające tylną oś. Modele plug-in mają możliwość ładowania akumulatorów z zewnętrznej sieci elektrycznej.

naprawa hybrydy elektryki bmw
BMW i4 by Matti Blume [CC BY-SA 4.0], from Wikimedia Commons

Na czym polega naprawa i obsługa serwisowa samochodów elektrycznych i hybrydowych BMW?

Podobnie jak w pojazdach zasilanych wyłącznie silnikiem spalinowym w hybrydach i elektrykach konieczna jest okresowa obsługa serwisowa wskazywana przez system diagnostyczny. Dla pojazdów hybrydowych konieczna jest okresowa wymiana:

  1. Oleju silnikowego z filtrem oleju zgodnie ze wskazaniami SI lub co dwa lata.
  2. Filtrów powietrza według oceny wizualnej i paliwa co drugi serwis olejowy.
  3. Filtrów kabinowych minimum raz na sezon.
  4. Oleju w automatycznej skrzyni biegów co 70 000 km przy standardowej eksploatacji pojazdu.
  5. Oleju w moście tylnym i przednim dla napędu xDrive co 200 000 km.
  6. Wymiana płynu hamulcowego co dwa lata.
  7. Uzupełnienie czynnika w układzie klimatyzacji z odkażaniem układu co rok.

Napęd elektryczny nie wymaga okresowych przeglądów. Podlega natomiast pełnej diagnostyce w zakresie stopnia zużycia baterii oraz wykrytych błędów.

naprawa hybrydy elektryki bmw
Gniazdo ładowania w hybrydzie plug-in BMW

Na czym polega różnica w naprawie pojazdów elektrycznych i hybrydowych w porównaniu do aut spalinowych?

Pojazdy elektryczne i hybrydowe ze względu na system zasilania wysokonapięciowego (powyżej 400 V prądu stałego) wymagają zastosowania specjalnych procedur i narzędzi. Wszystkie czynności powinny być wykonywane przez wykwalifikowany i przeszkolony personel pod nadzorem osób posiadających uprawnienia do obsługi urządzeń elektrycznych powyżej 1 kV.

Do prac stosuje się również specjalne narzędzia posiadające atesty energetyczne. Z tych właśnie względów nie powinno się wykonywać obsługi i naprawy pojazdów hybrydowych i elektrycznych w serwisach bez specjalizacji.

naprawa hybrydy elektryki bmw
Certifikat BM Cars o możliwości pracy z wysokimi napięciami

W jakim czasie zostanie wykonana naprawa lub obsługa pojazdu hybrydowego lub elektrycznego BMW?

Czas potrzebny do obsługi serwisowej lub naprawy jest nieznacznie dłuższy od czasu potrzebnego do wykonania analogicznych czynności w pojazdach tradycyjnych. Różnicę czasową stanowi jedynie czas potrzebny do przygotowania pojazdu do naprawy/obsługi poprzez deaktywowanie systemu wysokonapięciowego i ponowne jego uaktywnienie po dokonanych czynnościach naprawczych/obsługowych. Dodatkowym utrudnieniem jest również konieczność stałego nadzoru osób uprawnionych do prac wysokonapięciowych.

naprawa hybrydy elektryki bmw
Oznaczenie ładowania baterii w hybrydzie BMW

Jakie elementy składają się na koszt naprawy, czyszczenia i obsługi pojazdów hybrydowych i elektrycznych?

Koszt naprawy obejmuje następujące czynności:

  • pełną diagnostykę pojazdu,
  • ustalenie zakresu czynności naprawczych,
  • przygotowanie pojazdu do naprawy (deaktywacja systemu zasilania),
  • czynności naprawcze wraz z kosztem wymienionych części i podzespołów,
  • aktywacja systemu zasilania,
  • ponowna diagnostyka i weryfikacja wykonanych napraw,
  • jazda próbna.
naprawa hybrydy elektryki bmw
BMW 330e F30 by Jakub “flyz1” Maciejewski [CC BY-SA 3.0], from Wikimedia Commons