Problemy z automatyczną skrzynią podczas hamowania BMW – jak to naprawić?
Pytanie kierowcy BMW
Kupiłem 5 lat temu auto z automatyczną skrzynią 5HP24 oraz z wymienionym rozrządem (Vanosy nienaprawiane). Od początku użytkowania mam taki efekt: podczas hamowania auta na przykład na światłach mocno „zrzuca” ostatni bieg. Jest efekt przydławienia, niemal uderzenie gwałtownej zmiany z drugiego na pierwszy bieg.
To powoduje spadek obrotów poniżej 4000 RPM i gwałtowne podbicie do normalnych 6000 RPM. Komputer nie wykazuje żadnych błędów. Nie pomogła dynamiczna oraz statyczna zmiana oleju. Próbowałem zastosować oleje renomowane oraz zamienniki – FEBI, Ravenol. Wymieniłem przepustnicę na tą oferowaną przez Pierburg. Przepływomierz Bosch oraz odmy, sondy i świece. Problem wciąż występuje. Zarówno na benzynie, jak i na LPG.
Efekt ten minimalizuje załączenie na przykład klimatyzacji (obciążenie), które wymusza podniesienie obrotów. Poza tym skrzynia dotychczas zmieniała biegi poprawnie, lekko, bez hałasu. Jednak powyższe zbijanie podczas hamowania mocno obciąża reduktor i pozostałe elementy. Proszę o poradę czy jest to awaria skrzyni, rozrządu lub Vanosa? Gdzie szukać rozwiązania problemu? Niestety brak wiedzy w warsztatach w moim miejscu zamieszkania.
Pytanie dotyczyło BMW X5 E53, ale może występować też w innych modelach.
![automat hamowanie bmw](https://www.bmcars.pl/wp-content/uploads/2021/05/BMW_X5_E53_Facelift_–_Frontansicht_12._Juni_2011_Dusseldorf-1200x726.jpg)
Odpowiedź serwisu BM Cars
Opisane objawy redukcji biegu w automatycznej skrzyni biegów 5HP24 nie powinny występować. W sprawnie działającej skrzyni biegów zmiana biegu lub jego redukcja jest nieodczuwalna. W skrzyniach z dużym przebiegiem może być odczuwalna delikatnie zmiana biegu ale nigdy nie powinno być to związane z szarpnięciem bądź uderzeniem czy innymi odgłosami.
Naprawa usterki na zasadzie przypadkowej lub domyślnej wymiany elementów (wymiana przepustnicy, przepływomierza) nie ma sensu i nie powinna być wykonana. Automatyczne skrzynie biegów rzadko wykazują błędy w diagnostyce komputerowej pomimo wyraźnie źle odczuwalnej ich pracy. Dodatkowym elementem istotnym w ich pracy jest jakość i ilość oleju. Jedynym pewnym olejem jest oryginalny olej firmy ZF.
Istotne jest również właściwe napełnienie skrzyni w trakcie wymiany oleju. Brak właściwej ilość oleju może skutkować również delikatnym szarpaniem w trakcie zmiany biegu.
Sugerujemy podjęcie następujących czynności:
- Sprawdzenie ilości i jakości oleju w skrzyni biegów. Jeśli jakość i ilość są błędne należy przejść do kolejnego kroku.
- Demontaż skrzyni biegów i weryfikacja stanu skrzyni po jej rozbiórce.
- Wymiana albo regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego.
- Ponowny montaż skrzyni i napełnienie olejem.
- Skasowanie adaptacji w skrzyni i wykonanie ponownej adaptacji.
Po wykonaniu powyższych czynności usterka powinna zostać usunięta.
Jeśli najbliższy serwis nie może podjąć się takiej naprawy, prosimy rozważyć transportowanie auta na lawecie do BM Cars.
![automat hamowanie bmw](https://www.bmcars.pl/wp-content/uploads/2021/05/2002_BMW_X5_Sport_Automatic_4.4_Rear-1200x671.jpg)
Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką
- Drgania kierownicy przy hamowaniu w BMW – co jest powodem i jak to naprawić?
- Zjawisko „lewego powietrza” w BMW – co jest przyczyną i jak to naprawić?
- Szarpanie BMW przy delikatnym hamowaniu – co jest przyczyną?
- Szarpnięcia automatu BMW w trybie sport – jak to naprawić?
- Siwy dym z wydechu BMW – co jest powodem i jak to naprawić?
![automat hamowanie bmw](https://www.bmcars.pl/wp-content/uploads/2021/05/BMW_X5_E53_Facelift_–_Heckansicht_12._Juni_2011_Dusseldorf-1200x587.jpg)
Przeczytaj więcej porad i zadaj własne pytanie
![automat hamowanie bmw](https://www.bmcars.pl/wp-content/uploads/2021/05/2002_BMW_X5_Sport_Automatic_4.4_Front-1200x618.jpg)