Na czym polega czyszczenie i regeneracja filtra cząstek stałych (DPF)?

Żywotność filtra DPF jest określona już na etapie produkcji i dla większości modeli BMW wynosi około 200 tysięcy kilometrów przebiegu. Założenie obejmuje oczywiście modelowe warunki eksploatacji pojazdu, to znaczy:

  • osiąganie roboczej temperatury silnika przed jego zgaszeniem,
  • katalogowe wartości pracy wtryskiwaczy
  • właściwą jakość oleju silnikowego i paliwa.

filtr DPF BMW

Filtr DPF w BMW

W praktyce nie zawsze udaje się osiągnąć powyższe założenia. Dochodzi do znacznie szybszego zatkania filtra DPF i znacznego wzrostu ciśnienia spalin na wyjściu z filtra. Powoduje to w konsekwencji obniżenie mocy silnika, wzrost zużycia paliwa i narażenie układu doładowania powietrza na przedwczesne uszkodzenie. Taki efekt widoczny jest w postaci wyświetlanej kontrolki silnika (tryb awaryjny) lub komunikatu o problemie z filtrem DPF.

W przypadku osiągania ciśnień granicznych lub nieznacznego ich przekroczenia możliwe jest czyszczenie filtra za pomocą dostępnych na rynku preparatów chemicznych i dopalania serwisowego. Preparat chemiczny jest podawany w formie rozpylonej bezpośrednio do filtra poprzez otwory pod czujnikami ciśnienia lub temperatury.

Po czyszczeniu chemicznym i płukaniu następuje proces dopalania filtra za pomocą komputera diagnostycznego w trakcie przejazdu trwającego minimum 20 minut ze stałą prędkością. Zakończenie procedury czyszczenia daje w efekcie obniżenie ciśnień znacznie poniżej wartości dopuszczalnych i w rezultacie przedłuża żywotność filtra DPF o kolejny dystans około 200 tysięcy kilometrów.

filtr DPF BMW

Komunikat “Oil Service” oraz “Inspection” w BMW oznaczające potrzebę wizyty w serwisie

Na czym polega wymiana filtra cząstek stałych (DPF)?

W przypadku znacznego przekroczenia wartości ciśnień na wyjściu z filtra DPF procedura czyszczenia nie daje oczekiwanych rezultatów. Wówczas jedynym rozwiązaniem jest wymiana filtra na nowy. W katalogach BMW oferowane są oryginalne filtry, zalecane przez producenta.

Alternatywnie oferujemy filtry produkowane przez polskich producentów do samochodów BMW i MINI. Korzystna cena oraz gwarancja to atuty, które powodują, że wymiana filtra na nowy nie jest wielkim wydatkiem, co jest istotne dla użytkowników starszych modeli BMW. Procedura wymiany obejmuje demontaż starego filtra, montaż nowego wraz z czujnikami ciśnienia i temperatury oraz kodowanie wymiany w systemie diagnostycznym pojazdu.

filtr DPF BMW

N47 – Silnik wysokoprężny (Diesel) w BMW

W jakim czasie zostanie zrobiona naprawa czyszczenie/regeneracja/wymiana filtra cząstek stałych (DPF)?

Czyszczenie filtra DPF to czas potrzebny na chemiczne wypłukanie zalegających cząstek sadzy oraz procedurę wymuszonego dopalania w trakcie przejazdu z komputerem diagnostycznym. Czas potrzebny na chemiczne płukanie to zazwyczaj około 3-5 godzin. Procedura dopalania zajmuje około 1 godziny.

Jakie elementy składają się na koszt czyszczenia/regeneracji/wymiany filtra cząstek stałych (DPF)?

Na koszt czyszczenia lub wymiany filtra DPF składają się kwoty użytych preparatów chemicznych, czasu wykonywania operacji oraz procedur serwisowych. Koszt zawsze jest uzgadniany z klientem przed rozpoczęciem procedury.

Umów Wizytę / Naprawę

filtr DPF BMW

BMW 3 z silnikiem Diesla