Szarpanie w hybrydowym BMW z automatyczną skrzynią biegów – jak to naprawić?

Pytanie kierowcy: szarpanie w hybrydowym BMW z automatyczną skrzynią biegów – co jest powodem?

Odczuwam szarpanie w hybrydowym BMW z automatyczną skrzynią biegów. Samochód obecnie ma 233 000 km przebiegu. Problem polega na tym, że czasami czuję, jakby skrzynia spóźniała się ze sprzęgnięciem.

Szczególnie gdy jestem na lekkim pochyleniu lub gdy zwolnię do prędkości spacerowej i chcę ruszyć dalej. Słyszę, że silnik elektryczny nabiera obrotów, ale samochód rusza dopiero po chwili i jeśli nie odpuszczę gazu, aby obroty spadły, to kończy się to odczuciem „strzału ze sprzęgła”. Jest to dosyć mocne szarpnięcie, spowodowane przez natychmiastowe zasprzęglenie.

Jestem przekonany, że nie jest to zdrowe dla podzespołów. Trochę nauczyłem się z tym żyć, jak tylko odczuje problem, to od razu odpuszczam i czekam, aż zacznie łapać. Jednak jest to mega irytujące. Zwłaszcza gdy muszę podjechać trochę pod wzniesienie, na przykład podczas parkowania. Czasami zdarza się, że samochód się wtedy minimalnie stacza.

Historia dotychczasowych napraw

Na etapie ok. 180 000 km w samochodzie był robiony serwis olejowy skrzyni przez poprzedniego właściciela. Ja kupiłem z przebiegiem 198 000 km i przy przebiegu około 215 000 km zleciłem wymianę łańcucha rozrządu. Zrobiłem to profilaktycznie, bo uznałem, że lepiej dmuchać na zimne. Przy okazji został zrobiony ponowny serwis olejowy skrzyni biegów. W zasadzie problem występował, odkąd posiadam samochód, ale wydaje mi się, że był dużo mniejszy.

Dodatkowo spostrzegłem, że gdy samochód jest ciepły, skrzynia biegów zmienia przełożenia niezwykle płynnie. Pod obciążeniem nie czuję najmniejszego szarpnięcia przy zmianie biegów. Jednak gdy skrzynia biegów jest zimna, to zdarza się, że odczuwalne są zmiany przełożeń. Nie są to bardzo mocne szarpnięcia, ale jednak różnica odczuwalna.

Chciałbym prosić o poradę w tym zakresie. Na co wskazują objawy, jakiego rzędu koszta wchodzą w grę, jakie części są najprawdopodobniej uszkodzone i czy lepiej poszukać kogoś do regeneracji, czy zakupić używaną skrzynię z niskim (ok. 50-100 000 km) przebiegiem?

Problem dotyczył hybrydowego BMW F30 330e z automatyczną skrzynią biegów, ale może zdarzać się też w innych modelach.

BMW 330e F30
BMW 330e F30 Jakub “flyz1” Maciejewski [CC BY-SA 3.0], from Wikimedia Commons

Odpowiedź serwisu BM Cars: szarpanie w hybrydowym BMW z automatyczną skrzynią biegów – porada techniczna

Opisany problem związany z szarpaniem automatycznej skrzyni biegów występuje często w przypadku zastosowania niewłaściwie dobranego oleju w trakcie wymiany oleju w skrzyni lub też zbyt małej jego ilości. Automatyczne skrzynie biegów ZF z serii 8 HP pracują poprawnie jedynie z zastosowaniem oryginalnego oleju ZF. Stosowanie jakichkolwiek zamienników powoduje zazwyczaj problemy w ich eksploatacji.

Zwrócił Pan uwagę na fakt poprawnej pracy skrzyni, gdy silnik i automatyczna skrzynia biegów są rozgrzane. Może to świadczyć o problemie związanym z lepkością zastosowanego (nieoryginalnego) oleju. Podobnie zachowuje się automatyczna skrzynia biegów w przypadku zbyt niskiego poziomu oleju. Do momentu, gdy olej się rozgrzeje i jego ciśnienie osiągnie właściwe parametry pracy, automatyczna skrzynia biegów szarpie przy zmianie biegów i działa z opóźnieniem, pojawiają się również poślizgi na sprzęgle hydrokinetycznym.

Podobne objawy szarpnięć przy przyspieszaniu pojawiają się również, gdy łącznik elastyczny wału jest naderwany lub gdy pojawiają się luzy w przegubach napędowych półosi. Trzeba pamiętać o tych dwóch kwestiach, ze względu na przebieg pojazdu.

BMW 330e F30
BMW 3 F30 330e Tokumeigakarinoaoshima, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Sugerowane czynności serwisowe

  1. Sprawdzenie poziomu i jakości oleju w skrzyni biegów.
  2. Wymiana oleju na oryginalny ZF 8HP.
  3. Skasowanie adaptacji skrzyni biegów.
  4. Ewentualne uaktualnienie oprogramowania pojazdu, w tym skrzyni biegów.
  5. Sprawdzenie układu przeniesienia napędu, stan łącznika elastycznego wału.
  6. Sprawdzenie luzów przegubów półosi lub ewentualna wymiana.

Nie rekomendujemy zakupu używanej skrzyni biegów, ponieważ nie ma możliwości sprawdzenia stanu skrzyni bez jej rozbiórki. Zapraszamy do skorzystania z usług naszego serwisu.

Automatyczna skrzynia biegów
Automatyczna skrzynia biegów firmy ZF stosowana w BMW | By Ritchyblack – Stefan Krause [FAL] via Wikimedia Commons

Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką

Przeczytaj więcej porad i zadaj własne pytanie

Hybryda BMW
BMW X5 F15 hybryda plug in | Raphael Desrosiers, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons
Komentowanie dla tego wpisu jest zablokowane.