Szarpnięcia automatu BMW w trybie sport – jak to naprawić?

Pytanie kierowcy BMW

Mam dość dziwne pytanie. Od roku posiadam F30 z automatyczną skrzynią i w trybie sport przy hamowaniu na skrzyżowaniu, a następnie po dodaniu gazu jest takie uczucie lekkiego szarpnięcia.

Może nie tyle szarpnięcia, ale tak jakby dodawanie gazu w tym samym czasie co redukcja biegu. Sporadycznie ten sam efekt występuje też przy hamowaniu. Te zjawiska nie dzieją się zawsze. W trybie comfort i przy jeździe w trybie manual tak się nie dzieje. Skrzynia biegów ma ok. 40 000 km. Czy to jest normalne?

Problem dotyczył BMW 3 F30, ale może występować też w innych modelach z automatyczną skrzynią biegów.

szaprniecia automat tryb sport
BMW 330e F30 Jakub "flyz1" Maciejewski [CC BY-SA 3.0], from Wikimedia Commons

Odpowiedź serwisu BM Cars

Na pewno każde objawy szarpnięcia lub niezbyt płynnej zmiany biegów w samochodach BMW nie są normalne. Normalnie działająca skrzynia automatyczna zmienia biegi (niezależnie od trybu jej pracy – sport, comfort, eco) w sposób płynny i niezauważalny (poza wskazaniami obrotomierza) dla użytkownika. Każda zmiana w stosunku do opisanego wyżej zachowania świadczy o nieprawidłowej pracy skrzyni.

Powody takiego nietypowego zachowania mogą być bardzo różne. Biorąc pod uwagę stosunkowo niewielki przebieg 40 000 km, konieczne byłoby sprawdzenie ilości i jakości oleju w skrzyni. Nawet niewielki ubytek może już spowodować nieprawidłowe zachowanie skrzyni w trakcie pracy. Przy okazji sprawdzania jakości oleju jesteśmy w stanie stwierdzić czy w oleju nie pojawiły się drobne opiłki lub metaliczny osad świadczący o nadmiernym zużyciu mechanicznym elementów skrzyni.

Dystans do wymiany oleju podawany przez producenta firmę ZF – 60 000 do 70 000 km dotyczy normalnych warunków pracy skrzyni, czyli brak holowania przyczepy, jazda mieszana (autostrada/miejska), brak sportowego wykorzystania pojazdu, brak nadmiernych prędkości.

szaprniecia automat tryb sport
Automatyczna skrzynia biegów firmy ZF stosowana w BMW | By Ritchyblack – Stefan Krause [FAL] via Wikimedia Commons

W przypadku częstego używania trybu sport dystans do wymiany oleju może się drastycznie zmniejszyć w stosunku do podawanych 70 000. W przypadku stwierdzenia znacznego wypalenia/zużycia oleju konieczna jest jego wymiana wraz z filtrem.

Jako kolejny etap ewentualnych prac należałoby skasować adaptacje skrzyni i dokonać nowych jej adaptacji. Operacja jest dość czasochłonna i czasami trudna ze względu na warunki drogowe.

Jako ostatni element należy uwzględnić zmianę oprogramowania – upgrade. W przypadku modelu F30 konieczna jest aktualizacja oprogramowania w całym pojeździe. Taka operacja jest z kolei obarczona ryzykiem uszkodzenia sterownika w trakcie programowania. Tu napisaliśmy więcej o sterownikach i aktualizacjach.

Zapraszamy do skorzystania z naszych usług.

szaprniecia automat tryb sport
BMW 3 F30 | By Jonathan Palombo (MA62 PFK) [CC BY 2.0], via Wikimedia Commons

Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką

szaprniecia automat tryb sport
Automatyczna skyrznia biegów BMW | By SOCIALisBETTER [CC BY 2.0]

Przeczytaj więcej porad i zadaj własne pytanie

szaprniecia automat tryb sport
BMW F30 M3 | Tianyu10 [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons

0 komentarzy

Napisz komentarz

Pola z * są wymagane

Dodaj komentarz lub zadaj pytanie. Z chęcią pomożemy.