Wyrywanie BMW z automatyczną skrzynią biegów – co jest powodem i jak to naprawić?

Pytanie kierowcy BMW – Dlaczego moje auto wyrywa do przodu?

Problem polega na tym, że po wciśnięciu pedału hamulca i przełączeniu na drive auto zachowuje się tak, jakby chciało wyrwać się do przodu. Tył pojazdu lekko przysiada i silnik drga. Po puszczeniu hamulca zaczyna jechać normalnie.

Gdy auto się rozgrzeje – problem zanika w 80%. W ciepłe dni problem występuje, ale z mniejszymi objawami. Poduszki silnika, skrzyni biegów oraz olej w skrzyni wymienione – problem cały czas jest. Co może być przyczyną takiego zachowania?

Problem dotyczył BMW 5 F10 z automatyczną skrzynią biegów, ale może występować też w innych modelach.

kopniecia automat bmw
BMW 5 F10 By nakhon100 (BMW 520d M Sport F10) [CC BY 2.0], via Wikimedia Commons

Odpowiedź serwisu BM Cars w sprawie wyrywania auta z automatyczną skrzynią

W pojazdach z automatyczną skrzynią biegów po włączeniu biegu drive lub wsteczny następuje wstępne „zasprzęglenie” skrzyni biegów. Jedynym elementem utrzymującym pojazd w miejscu jest układ hamulcowy – przez utrzymywanie wciśniętego pedału hamulca.

Przy sprawnie działającej skrzyni biegów, po włączeniu biegu samochód powinien delikatnie próbować ruszyć z miejsca, bez zbędnych szarpnięć i uderzeń. Brak takiego zachowania jak również nadmierne szarpnięcie po włączeniu biegów lub drgania mogą świadczyć o nieprawidłowej pracy skrzyni biegów. Jeżeli dodatkowo zauważył Pan objaw ustępowania drgań na ciepłej skrzyni/silniku lub w ciepłe dni i nasilanie się drgań na zimnej skrzyni to jest to dodatkowy dowód na nieprawidłową pracę skrzyni biegów. Takie zachowanie skrzyni jest typowe dla uszkodzeń związanych z nadmiernym zużyciem sprzęgła hydrokinetycznego lub pracą na zużytym, lub niewłaściwym oleju.

Pański samochód ma przebieg powyżej 120 000 km (zgodnie z danymi z bazy BMW). Zalecana przez ZF wymiana oleju w skrzyni automatycznej powinna nastąpić po każdych 60-70 000 km. Nie mamy adnotacji w bazie czy była taka wymiana wykonana. To dodatkowo mogło przyczynić się do nadmiernego zużycia elementów hydrokinetyka i samej skrzyni.
Nie wykonując diagnostyki całego pojazdu i opierając się jedynie na Pańskim opisie zachowania pojazdu, zakładamy, że po stronie napędowej nie mamy problemów z silnikiem i jego nierówną pracą bądź zbyt niskimi obrotami na biegu jałowym. Jednakże dla pewności konieczne byłoby przeprowadzenie pełnej diagnostyki silnika.

Zalecenia naprawy wg BM Cars

  1. Diagnostyka całego pojazdu z uwzględnieniem pracy silnika, wtryskiwaczy, obrotów biegu jałowego, błędów związanych z pracą układu świec żarowych i EGR
  2. Sprawdzenie poziomu i jakości oleju w skrzyni. Jedynym właściwym olejem dla skrzyń 8HP jest oryginalny olej firmy ZF 8HP LIFEGUARDFLUID. Przy poprawnej wymianie oleju po napełnieniu skrzyni na każdym biegu olej powinien delikatnie wylewać się z otworu wlewowego. Istotne jest zachowanie temperatury oleju przy wymianie poniżej 40°C.
  3. Jeżeli po wykonaniu pkt 1 problem nie ustąpi, należy wymienić lub zregenerować sprzęgło hydrokinetyczne. Biorąc pod uwagę koszty takiej operacji, które stanowią 2/3 kosztów regeneracji całej skrzyni biegów należy rozważyć ewentualną kompleksową naprawę skrzyni biegów. Demontaż skrzyni niezbędny do wymiany hydrokinetyka pozwoli na weryfikację elementów skrzyni i ocenę stopnia zużycia elementów oraz podjęcie działań zapobiegających awarii w najbliższym czasie.

Zapraszamy do skorzystania z usług naszego serwisu. Na wszystkie wykonane naprawy udzielamy dwuletniej gwarancji.

BMW 550i F10
BMW 550i F10 | M 93 / CC BY-SA 3.0 DE

Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką

kopniecia automat bmw
Automatyczna skrzynia biegów firmy ZF | By Ritchyblack – Stefan Krause [FAL] via Wikimedia Commons

Przeczytaj więcej porad i zadaj własne pytanie

BMW F10 2012 | Pinus [CC BY-SA 4.0], via Wikimedia Commons
Komentowanie dla tego wpisu jest zablokowane.