Wytrzymałość rozrządu w BMW – kiedy należy go naprawić lub wymienić?

Pytanie kierowcy BMW

Chciałbym zapytać o wytrzymałość rozrządu w BMW 5 F10. Czy w tym silniku konieczna jest wymiana podobnie jak w silniku N47 z BMW serii 5 E60? Jeżeli tak, to po jakim przebiegu i jaki jest orientacyjny koszt takiej naprawy?

Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź.

Problem dotyczył modelu BMW 5 F10 z silnikiem diesla 2,0 l o mocy 184 KM wyprodukowany po 2010, ale zdarza się w innych modelach BMW.

wytrzymałość rozrządu bmw

BMW 520d (F10) By M 93 [CC BY-SA 3.0 de], from Wikimedia Commons

Odpowiedź serwisu BM Cars

W silniku N47 w modelach po 2010 roku nie przewidziano okresowej wymiany elementów rozrządu. Akcja techniczna dotycząca rozrządów w silniku N47 obejmowała egzemplarze z lat 2007-2008 i została zakończona w roku 2015.

Ten sam silnik z drobnymi udoskonaleniami jest nadal produkowany i montowany w wielu modelach. Części składowe napędu rozrządu zostały zmienione w stosunku do tych z lat 2007-2008 i jak do tej pory nie notuje się masowych przypadków ich uszkodzenia po niewielkich przebiegach.

Opinie na temat trwałości rozrządu i całego silnika N47 w nowych modelach (po 2010 roku) trudno jeszcze zebrać ze względu na niewielką ilość pojazdów z bardzo dużymi przebiegami na polskim rynku.

Jedynym sposobem dokładnego określenia aktualnego stanu pana rozrządu oraz ewentualnych kosztów związanych z wymianą, jest przeprowadzenie pełnej diagnozy komputerowej oraz oględzin pojazdu.

wytrzymałość rozrządu bmw

Silnik BMW N20 | Photo: Peter Stevens [CC BY 2.0]

Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką

wytrzymałość rozrządu bmw

Silnik BMW M62 widoczny łańcuch rozrządu i ślizgi

Przeczytaj więcej porad i zadaj własne pytanie

Darmowe Porady Techniczne

wytrzymałość rozrządu bmw

BMW 5 F10 By nakhon100 (BMW 520d M Sport F10) [CC BY 2.0], via Wikimedia Commons

Reklama partnera afiliacyjnego

7 komentarzy

Avatar

Jarek pisze:

Odpowiedz
3 lutego, 2019 o 16:19

Czy ktoś może wie, jak wygląda sprawa rozrządu w BMW 430i F36? Jakie koszty i po jakim przebiegu? Pozdrawiam

Piotr Bodera – webmaster BM Cars

Piotr Bodera – webmaster BM Cars pisze:

Odpowiedz
8 lutego, 2019 o 10:45

Podobnie jak w innych współczesnych silnikach benzynowych BMW nie przewidziało okresowej wymiany łańcuchów i elementów rozrządu. W modelu F36 z silnikiem 3,0 i (B48B20) nie występuje problem tak masowy, jak w starszych silnikach benzynowych lub 2.0d. Ewentualne odgłosy z rozrządu pojawiają się zazwyczaj po przebiegach zbliżonych do 200 tysięcy kilometrów. Jednak nawet przy mniejszych przebiegach należy obserwować pracę silnika i w przypadku pojawienia się dziwnych odgłosów typu grzechotanie, dzwonienie lub stuki, sprawdzić stan rozrządu w serwisie specjalizującym się w obsłudze marki BMW.

Avatar

Marek pisze:

Odpowiedz
22 sierpnia, 2019 o 10:00

W mojej f10 520d rok 2011 przebieg 251 000 w trakcie jazdy autostradą przy prędkości ok 150 km/h nagle silnik przestał reagować na pedał gazu pokazał się komunikat o awarii jednostki napędowej. Zjechałem na pobocze samochód zgasł i koniec jazdy (żadnej informacji o błędach na wyświetlaczu – efekt pękł łańcuch rozrządu i silnik zmasakrowany (aby było ciekawiej to samochód w poprzednim tygodniu był na przeglądzie w serwisie no i żadnych błędów i uwag tylko jeździć – ale faktycznie nic nie było słychać przy uruchamianiu zimnego silnika, a jestem przewrażliwiony na jakiekolwiek stuki, puki i inne dziwne sygnały). Taka “miła” niespodzianka. Więc w przypadku tych silników (bo ponoć mój przypadek nie jest odosobniony) , trzeba mieć się na baczności i jak to mi teraz powiedział gościu z serwisu w tych silnikach bez względu na to czy objawy są czy też nie, to pomiędzy 150 a 200 tys.km rozrząd w tym modelu TRZEBA wymienić (tylko szkoda że tak późno człowiek się o tym dowiedział -“delikatna” różnica w kosztach).

Avatar

Marek pisze:

Odpowiedz
22 sierpnia, 2019 o 10:06

W sumie to tak się rozpisałem, że zapomniałem zadać pytania – czy w tym przypadku gdy jest konieczność wymiany silnika, to czy jest możliwość zamontowania silnika twinturbo z modelu 525d ?

Mirosław Bodera – Członek Zarządu BM Cars

Mirosław Bodera – Członek Zarządu BM Cars pisze:

Odpowiedz
7 września, 2019 o 10:50

Teoretycznie istnieje możliwość zamontowania dowolnego silnika, jednakże zmiana silnika na inny powinna być powiązana z wymianą pozostałych elementów takich jak: zespół przeniesienia napędu (skrzynia biegów, wał napędowy, półosie tylny most). W przypadku znacznego zwiększenia mocy również inny układ hamulcowy i układ chłodzenia. Tak przeróbka oznacza przeróbkę samochodu w znacznym zakresie.

Więcej na temat wymiany silników w samochodach BMW opisaliśmy w naszej poradzie:
https://www.bmcars.pl/porady/2018/05/czy-mozna-wymienic-silnik-w-bmw-na-wiekszy/

Avatar

Sławek pisze:

Odpowiedz
12 maja, 2020 o 17:05

A czy jest możliwość sprawdzenia w jakim stanie jest rozrząd bez wyciągania silnika albo skrzyni jak ma to miejsce podczas wymiany rozrządu?

Mirosław Bodera – Członek Zarządu BM Cars

Mirosław Bodera – Członek Zarządu BM Cars pisze:

Odpowiedz
12 maja, 2020 o 17:27

To zależy od modelu silnika. W silniku N47 przewidziano możliwość pomiaru naciągnięcia łańcucha głównego. Nie rozwiązuje to jednak problemu z naciągniętymi łańcuchami dolnymi, których nie da się pomierzyć bez rozbiórki pokryw rozrządu. Naciągnięte łańcuchy rozrządu zazwyczaj dają efekty dźwiękowe w postaci grzechotania, stuków, dzwonienia w trakcie pracy silnika. Są również wyjątki od tej reguły np silnik N20, który rzadko wydaje dźwięki z rozrządu. Czasami są one bardzo nietypowe. Efektem jest zerwanie łańcucha napędowego pompy oleju i zatarcie silnika. Dlatego pomimo braku zaleceń ze strony BMW dotyczących okresowej wymiany łańcuchów rozrządu zalecamy taką wymianę po prebiegu ok. 200 000 km. Pod warunkiem, że wcześniej nie pojawią się dodatkowe inne objawy.

Więcej na temat napraw i wymian rozrządu napisaliśmy tutaj: https://www.bmcars.pl/serwis/naprawy-wymiany-silnikow/

Napisz komentarz

Pola z * są wymagane

Dodaj komentarz lub zadaj pytanie. Z chęcią pomożemy.