Metaliczny dźwięk z rozrządu w BMW – co jest powodem i jak to naprawić?

Pytanie kierowcy BMW

Sprowadziłem w czerwcu 2012 z Belgii auto z przebiegiem 146 tys. km i od początku z tyłu silnika, tam gdzie umieszczony jest rozrząd, słyszalny był z zewnątrz metaliczny, cykliczny dźwięk – jakby ocieranie metalu o metal. Gdy silnik był zimny dźwięk był głośniejszy, przy rozgrzanym silniku – było trochę ciszej. W środku auta nic nie było słyszalne. Dynamika ok, spalanie na poziomie 4,9l ON na trasie.

Osiągnąłem przebieg 149 500 km. Diagnoza w ASO BMW brzmiała: “komplet rozrządu do wymiany, ale nie dajemy gwarancji, że po wymianie odgłos nie powróci – to taka uroda tych silników. Serwisujemy samochody, w których problem wystąpił po przebiegu np. 20 tys. km i po wymianie powrócił za kolejne 2 tys. km. Serwisujemy też auta, w których klienci jeżdżą bez wymiany “z grzechotaniem” po 200, 300 tys km.

Moje pytanie brzmi: czy przejmować się tym odgłosem czy go “polubić” i jeździć z nim?

Problem dotyczył modelu BMW e 90 318D 2008r 105KW N47, ale zdarza się również w innych modelach.

Odpowiedź serwisu BM Cars

Odpowiedź na Pańskie pytanie może być tylko jedna – nie wolno “przyzwyczajać” się ani też “polubić” odgłosów dochodzących z rozrządu.

Opisany przez Pana problem dotyczy faktycznie bardzo wielu użytkowników modelu E90/E91 z silnikiem N47  i jest zazwyczaj związany z nadmiernym zużyciem lub poluzowaniem łańcucha rozrządu. Dla większości stacji ASO diagnoza jest tylko jedna, taka jak Pan opisał – wymiana całego rozrządu.

My proponujemy jednak naprawy wieloetapowe, dużo tańsze i w bardzo wielu przypadkach niezwykle skuteczne. Najlepiej rozpocząć od wymiany napinacza łańcucha rozrządu i sprawdzenia rodzaju oleju silnikowego jaki jest zastosowany w Pańskim silniku.

W znakomitej większości pojazdów z opisaną wyżej usterką pomogła wymiana samego napinacza hydraulicznego i oleju – na zalecany Castrol 5W/30. Jeżeli naciągnięcie łańcucha jest zbyt duże czyli eksploatacja z istniejącymi odgłosami była zbyt długa, sama wymiana napinacza nie pomoże. Konieczna jest wówczas wymiana obydwu łańcuchów w komplecie z kołami zębatymi. Ze względu na usytuowanie rozrządu naprawa jest czasochłonna i stosunkowo droga.

Poprawnie wykonana rozwiązuje problem na kolejne 200 tyś km (lub więcej) – pod warunkiem stosowania właściwych materiałów eksploatacyjnych i czasowych przeglądów.

Wracając do Pańskiego pytania konieczna jest jak najszybsza naprawa. Dalsza eksploatacja silnika z opisanymi odgłosami grozi jego poważnym uszkodzeniem. Naprawa wówczas będzie nie opłacalna.

Akcja technicza, w ramach której autoryzowane serwisy BMW za darmo naprawiały usterkę w tym modelu została zakończona w grudniu 2015.

Zapraszamy do skorzystania z usług naszego serwisu

metaliczny dzwięk rozrząd BMW

N47 – Silnik wysokoprężny (Diesel) w BMW

Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką

metaliczny dzwięk rozrząd BMW

Przeczytaj więcej porad i zadaj własne pytanie

Darmowe Porady Techniczne

metaliczny dzwięk rozrząd BMW

foto: “BMW 3er (E90, Facelift) – Frontansicht, 26. Juni 2011, Düsseldorf” autorstwa M 93Praca własna. Licencja CC BY-SA 3.0 de na podstawie Wikimedia Commons. | bmw.com

2 komentarzy

Avatar

RobertM pisze:

Odpowiedz
Styczeń 29, 2014 o 2:13 pm

Czy to znaczy ze zeby wymienic sam napinacz nie trzeba rozbierac silnika tak jak przy calym rozrzadzie?
Jaka jest roznica w kosztach robocizny: wymiana napinacze i oleju vs wymiana kompletnego rozrządu w e93 2011r?

“W znakomitej większości pojazdów z opisaną wyżej usterką pomogła wymiana samego napinacza hydraulicznego i oleju – na zalecany tzn. Castrol 5W/30. Jeżeli naciągnięcie łańcucha jest zbyt duże czyli eksploatacja z istniejącymi odgłosami była zbyt długa, sama wymiana napinacza nie pomoże. Konieczna jest wówczas wymiana obydwu łańcuchów w komplecie z kołami zębatymi. Ze względu na usytuowanie rozrządu naprawa jest czasochłonna i stosunkowo droga”

Luty 3, 2014 o 1:47 pm

Wymiana samego napinacza łańcucha rozrządu jest prostą operacją i nie wymaga rozbiórki silnika. Dla oszacowania kosztów wymiany prosimy o kontakt emailowy – [email protected] i podanie numeru VIN pojazdu (ostatnie 7 znaków).

Napisz komentarz

Pola z * są wymagane

Dodaj komentarz lub zadaj pytanie. Z chęcią pomożemy.