Tryb awaryjny automatycznej skrzyni biegów w BMW – czym jest i jak to naprawić?

Tryb awaryjny w automatycznej skrzyni biegów w autach BMW jest metodą zabezpieczenia skrzyni przed poważniejszą usterką. Dowiedz się, w jakich okolicznościach automat może przełączyć się w ten tryb oraz jak do niego nie dopuścić.

Żółty symbol koła zębatego to sygnał, że skrzynia działa w trybie awaryjnym | Automatic Gearbox Warning by Mateusz Skrzyniecki from the Noun Project

Dokładny opis awaryjnego trybu automatycznej skrzyni biegów

Tryb awaryjny pojawia się gdy system diagnostyczny rozpozna nieprawidłową pracę automatycznej skrzyni biegów.

  1. Starsze modele BMW (wyprodukowane do roku 2000) – na wyświetlaczu zegarów pojawia się napis “Getriebenotprogramm”.
  2. Egzemplarze wyprodukowane po 2000 roku zamiast napisu mają na centralnym wyświetlaczu żółty symbol koła zębatego.
  3. W modelach z serii F i G na ekranie wyświetlacza pojawia się napis “Awaria napędu – zgłoś się do serwisu”.

Wszystkie te oznaczenia świadczą o przejściu automatycznej skrzyni biegów w tryb awaryjny. Zostaje wówczas ograniczona prędkość pojazdu, skrzynia może zmieniać biegi tylko w zakresie 1 i 2 biegu oraz biegu wstecznego. Ten tryb pojawia się zazwyczaj jako następstwo wcześniejszych problemów ze zmianą biegów (szarpnięcia), brakiem biegu wstecznego lub szarpnięciem/uderzeniem przy zatrzymaniu pojazdu.

BMW 5 F11 | nakhon100 (CC BY 2.0) via Flickr

Czy tryb awaryjny może pojawić się we wszystkich skrzyniach biegów BMW?

Tryb awaryjny dotyczy wszystkich modeli automatycznych skrzyń biegów, niezależnie od ich typu i producenta.

W jakich modelach BMW może pojawić się ta usterka?

Wszystkie modele BMW i MINI wyposażone w automatyczne skrzynie biegów mogą być objęte powyższą usterką.

Czy włączenie trybu awaryjnego skrzyni podczas jazdy jest niebezpieczne?

Włączenie trybu awaryjnego zazwyczaj następuje podczas ruszania pojazdu, rzadziej w trakcie jazdy z większymi prędkościami. Zazwyczaj poza komunikatem ostrzegawczym i ograniczeniem prędkości pojazdu uruchomienie trybu awaryjnego nie powoduje innych zagrożeń.

Automatyczna Skrzynia Biegów w BMW 3 | By Max Pixel (CC0)

Dlaczego nie da się ponownie włączyć żadnego biegu?

Zupełna blokada skrzyni biegów – brak możliwości włączenia jakiegokolwiek biegu i pozostanie dźwigni w pozycji “Neutral” zdarza się niezmiernie rzadko. Tego typu usterka występuje zazwyczaj przy zablokowaniu silnika lub uszkodzeniu sterowania skrzynią biegów. W przypadku większości trybów awaryjnych skrzynia biegów pracuje tylko w zakresie biegu 1 i 2 oraz wstecznego. Nie działa wówczas tryb sportowy i ręczna zmiana biegów.

Jaka naprawa jest wymagana, by usunąć ten problem?

Do zdiagnozowania i naprawy usterki automatycznej skrzyni biegów konieczna jest pełna diagnostyka pojazdu, a następnie demontaż skrzyni i weryfikacja jej uszkodzeń. W większości przypadków konieczna jest pełna regeneracja skrzyni biegów wraz ze sprzęgłem hydrokinetycznym.

BMW 3 G20 | Schellack, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Jakie metody pomogą zapobiec włączaniu się trybu awaryjnego w skrzyni biegów?

Żeby ustrzec się pojawianiu się awaryjnego trybu w automatycznych skrzyniach biegów, konieczna jest dbałość o jakość i odpowiednią ilość oleju. Zalecana przez producentów skrzyń biegów wymiana oleju jest koniecznością i żadna oszczędność w tym zakresie nie spowoduje wydłużenia czasu jej pracy. Firma ZF producent automatycznych skrzyń biegów do większości modeli BMW zaleca wymianę oleju co 60 000 km – pod warunkiem normalnej eksploatacji pojazdu.

Pozostałe artykuły o powiązanej tematyce

Komentowanie dla tego wpisu jest zablokowane.