Nie da się uruchomić elektrycznego BMW i3 – jak to naprawić?
Model i3 jako pierwszy masowo produkowany elektryk BMW wymaga nieco innego serwisowania niż auta spalinowe. Przeczytaj naszą poradę jeśli nie możesz zapalić silnika w swoim BMW i3. Piszemy o potencjalnych komunikatach na zegarach oraz o bezpiecznych metodach rozruchu dla tego modelu.
Co jest powodem braku możliwości odpalenia elektrycznego silnika BMW i3?
Auta elektryczne BMW uruchamiane są poprzez przycisk Start. Po uruchomieniu wskazówki obrotomierza powinny ustawić się w pozycji Ready i na zegarach powinny pojawić się wszystkie kontrolki w ramach testu. Jeśli nie wyświetla się żaden komunikat o błędzie – auto jest gotowe do jazdy.
W przypadku problemów z uruchomieniem elektryka nie nastąpi przygotowanie do jazdy. Wskazówka obrotomierza nie będzie w pozycji Ready i nie pojawi się napis Ready. Powodów takiej usterki może być bardzo wiele, począwszy od najprostszej i najczęściej występującej w postaci rozładowania akumulatora niskonapięciowego 12 V, który jest akumulatorem pomocniczym. Jego zadaniem jest zasilanie układów elektroniki pojazdu. Brak prawidłowego zasilania sterowników uniemożliwia uruchomienie przekaźników włączających baterie wysokonapięciowe i tym samym uruchomienie pojazdu. Może to być spowodowane rozładowaniem akumulatora 12 V, ale również może być wywołane uszkodzeniem instalacji elektrycznej lub uczestnictwem pojazdu w kolizji.
System zabezpieczenia akumulatorów wysokonapięciowych został przygotowany do automatycznego wyłączenia/zablokowania akumulatorów wysokonapięciowych w przypadku kolizji. Ma to zapobiegać powstawaniu pożarów baterii. Informacja o wyłączeniu baterii z powodu kolizji jest trwale zapisana w sterowniku akumulatorów wysokonapięciowych. Odblokowanie takiego akumulatora nie jest możliwe i wymaga jego wymiany lub regeneracji.
Jakie kontrolki (sygnały ostrzegawcze) są widoczne, gdy nie można zapalić elektrycznego silnika w BMW i3?
W przypadku problemów z uruchomieniem BMW i3 możemy zobaczyć komunikat „Awaria Napędu” lub też żadna z kontrolek na zegarach i monitor nie chcą się uruchomić po naciśnięciu przycisku Start. Brak jakiejkolwiek reakcji w samochodzie elektrycznym na przycisk Start sygnalizuje problem z układem elektrycznym.
Żadne komunikaty ani sygnały ostrzegawcze nie są widoczne, przy próbie zapalenia elektrycznego silnika w BMW i3 – co zrobić?
Spróbuj podłączyć prostownik lub akumulator z innego pojazdu za pomocą kabli rozruchowych do swojego akumulatora 12 V znajdującego się pod maską z przodu pojazdu. Należy przy tym zachować szczególną ostrożność i unikać dotykania jakichkolwiek kabli i złączek w kolorze pomarańczowym. Są to elementy wysokonapięciowe. Jeżeli po podłączeniu kabli rozruchowych lub podładowaniu akumulatora przez ładowarkę samochód odżyje i kontrolki zaświecą się – możesz uruchomić pojazd i udać się do serwisu w celu sprawdzenia powodu wystąpienia usterki.
Posiadam BMW i3 REX z silnikiem spalinowym, który ładuje baterię – co zrobić, gdy nie mogę uruchomić auta?
Ta sama metoda działa też dla BMW i3 w wersji REX z silnikiem spalinowym. Do uruchomienia pojazdu musimy mieć sprawny układ elektryczny 12 V. Podobnie jak w przypadku pełnego elektryka spróbuj podłączyć kable rozruchowe lub prostownik do akumulatora 12 V i uzyskać możliwość włączenia silnika przez przycisk Start.
Czy da się awaryjnie uruchomić silnik w elektrycznym BMW i3 (oraz wersję REX) poprzez kable rozruchowe? Jeśli tak to, jak prawidłowo to wykonać?
Jedyna możliwość uruchomienia przez kable rozruchowe polega na podaniu napięcia do akumulatora 12 V. W tym celu podepnij kable rozruchowe z innego pojazdu właściwymi kolorami:
- najpierw czerwony plus (+) z auta rozładowanego do plusa (+) auta z energią elektryczną
- następnie niebieski lub czarny minus (-) z auta z energią elektryczną do minusa (-) auta rozładowanego
Nie wolno stosować do takiego rozruchu żadnych boosterów ani też aparatów rozruchowych wysoko prądowych.
Podanie napięcia kablami rozruchowymi nie powoduje uruchomienia silnika spalinowego, a jedynie podanie napięcia do sterowników, które pozwolą na uruchomienie baterii wysokonapięciowej. Jeśli po podpięciu kabli nie ma reakcji pojazdu, należy zaprzestać dalszych działań i wezwać pomoc drogową.
Czy da się awaryjnie uruchomić BMW i3 (oraz wersję REX) metodą na pych lub na hol? Jeśli tak to jak prawidłowo to wykonać?
Nie da się uruchomić pojazdu elektrycznego, jak również hybrydowego metodą na pych, lub na hol.
W przypadku braku napięcia koła napędowe pozostają zablokowane (skrzynia biegów w pozycji Parking) i nie ma możliwości jej odblokowania. Każda próba uruchomienia siłowego takiego pojazdu spowoduje uszkodzenia układu napędowego.
Jeśli nie da się uruchomić silnika BMW i3 to jak należy go holować, by nie uszkodzić pojazdu?
Pojazd elektryczny lub hybrydowy w przypadku awarii powinien być przewożony na lawecie. Załadunek i rozładunek na lawetę powinien odbywać się z wykorzystaniem rolek.
Gdzie można naprawić elektryczne BMW i3 (oraz wersję REX)?
Samochody elektryczne i hybrydowe mogą być naprawiane tylko w serwisach wyposażonych w odpowiedni sprzęt do obsługi pojazdów elektrycznych oraz personel przeszkolony w tym zakresie. Dodatkowo w Polsce wymagane jest posiadanie przez personel uprawnień energetycznych SEP w kategorii do 1 kV.
Zabronione jest podejmowanie przez użytkowników pojazdów elektrycznych samodzielnych prób naprawy lub serwisowania. Każda taka próba zagrożona jest porażeniem przez układy wysokonapięciowe powyżej 400 V prądu stałego oraz wywołanie pożaru.
Serwis BM Cars w Katowicach świadczy usługi bieżących napraw oraz obsługi samochodów elektrycznych i hybrydowych BMW i innych marek. Dysponujemy znakomicie wyszkolonym i uprawnionym personelem oraz odpowiednim zapleczem technicznym.
Powiązane wpisy
- Jak sprawdzić historię używanego elektrycznego BMW przed zakupem?
- Jakie są konsekwencje amatorskiej wymiany silnika w BMW i jak je naprawić?
- Wadliwe baterie w hybrydach BMW – jak sprawdzić czy zagraża mi pożar?
- Czy trzeba podtrzymać zasilanie podczas wymiany akumulatora w BMW E91?
- Trudności z rozruchem w BMW już przy temperaturze -5℃ – jak to naprawić?