Używane auta elektryczne – co należy wiedzieć o serwisowaniu?

Auta elektryczne to logiczne następstwo tradycyjnych samochodów z silnikami spalinowymi. Znawcy tematu twierdzą, że historia zatoczyła koło, ponieważ pierwsze pojazdy samochodowe były wyposażone w silniki elektryczne. Jednak dalszy rozwój motoryzacji skierowany przez lobbistów paliwowych na silniki spalinowe, spowodował zapomnienie o wcześniejszych eksperymentach i doświadczeniach na wiele kolejnych dekad.

bmw i3
Pierszy masowy elektryczny BMW – model i3 | Vauxford [CC BY-SA]

Auta spalinowe a elektryczne

Paliwa kopalne to, z perspektywy życia człowieka, ograniczony zasób. Dodatkowym argumentem za ich zastąpieniem czystszymi formami energii są produkty spalania stanowiące ogromne obciążenie dla środowiska naturalnego i lokalnych społeczności. Dlatego właśnie teraz w dobie walki o zmniejszenie zanieczyszczeń i wpływu na środowisko, samochody elektryczne są tak ważne.

Użytkowanie i serwisowanie aut elektrycznych jest tańsze od spalinowych. Pomimo nadal wysokich cen zakupu takich pojazdów ich eksploatacja i serwisowanie wypadają znacznie taniej niż tradycyjnych pojazdów spalinowych. Głównie ze względu na znacznie mniejszą ilość zużywających się i psujących elementów mechanicznych napędu i układu przeniesienia napędu. Również dzięki znacznie nowocześniejszej konstrukcji aut elektrycznych osiągnięto znacznie wyższy poziom trwałości pozostałych elementów pojazdów np. układów hamulcowych i zawieszenia.

nissan leaf
Najpopularniejsze auto elektryczne – Nissan Leaf | Tokumeigakarinoaoshima (CC BY-SA 4.0) via Wikipedia

Restrykcyjne regulacje

Coraz większe restrykcje w coraz większej ilości miejsc w Europie i na świecie to kolejny powód do zastanowienia się nad wyborem następnego pojazdu. W wielu krajach Europy ustalono już graniczne daty, po których sprzedaż samochodów z silnikami spalinowymi będzie zabroniona. Holandia i Norwegia jest na tej liście najszybsza, bo od 2025 roku będzie tam obowiązywał ten zakaz. Następne lata 2030 i 2040 to kolejne graniczne daty, po których pozostanie jedynie sprzedaż nowych samochodów elektrycznych w kolejnych państwach (Francja, Niemcy). Jeśli dodamy do tego kolejne miasta zakazujące wjazdu do swoich centrów, a nawet obrzeży samochodów bez wyśrubowanych norm Euro 5 i 6 to pojawia nam się coraz wyraźniej obszar, w którym jedynie eksploatacja elektryków pozwoli na bezproblemowe przemieszczanie się.

Coraz więcej używanych aut elektrycznych trafia na Polski rynek. Jeszcze niedawno każdy taki pojazd był ewenementem. W 2017 roku w Unii Europejskiej zarejestrowano ponad 200 000 pojazdów elektrycznych. W Polsce liczbę 1000 nowo zarejestrowanych pojazdów przekroczyliśmy w 2017 i ta liczba stale rośnie. Do tego rynek wtórny tych pojazdów również rozwija się dynamicznie.

elektryczny mini hatch se
Elektryczny Mini Hatch SE | Alexander Migl [CC BY-SA]

Jakie podzespoły/płyny zużywają się w autach elektrycznych?

Eksploatacja pojazdów elektrycznych wymaga znacznie mniejszego nakładu finansowego głównie ze względu na konstrukcyjnie prostszy napęd. W codziennej obsłudze większości pojazdów pozostaje nam do uzupełniania i okresowej wymiany jedynie:

  • płyn hamulcowy (przy tradycyjnym układzie hamulcowym),
  • klocki i tarcze hamulcowe,
  • płyn chłodzący,
  • płyn do spryskiwaczy,
  • żarówki (w przypadku tradycyjnego oświetlenia).

Dodatkowo w pojazdach hybrydowych i plug-in dochodzą elementy tradycyjnego napędu spalinowego:

  • olej silnikowy
  • olej w skrzyni biegów i tylnym lub przednim moście
tesla s
Tesla S | Granada [CC BY-SA]

Jak prawidłowo zadbać o sprawność techniczną samochodów elektrycznych?

Troska o samochody elektryczne powinna być taka sama jak o samochody z silnikami spalinowymi. Codzienna obserwacja pokładowych systemów informacyjnych pozwoli nam na dostrzeżenie komunikatów ostrzegających o konieczności uzupełnienia lub wymiany płynów eksploatacyjnych lub elementów układu napędowego (akumulatorów, układów zabezpieczenia lub ładowania).

akumulatory nissan leaf
Akumulatory w podwoziu auta elektrycznego na przykładzie Nissana Leafa | Tennen-Gas [CC BY-SA]

Co jaki okres należy serwisować auta elektryczne?

Każdy producent pojazdów elektrycznych wyposażył je w czytelne panele informacyjne, na których ze znacznym wyprzedzeniem pojawiają się informacje o konieczności wymiany lub sprawdzenia konkretnego podzespołu/elementu. Należy przestrzegać w tym zakresie zaleceń producenta pojazdu.

Inaczej to ujmując – nie ma uniwersalnego okresu (np. corocznej kontroli), która nakazywałaby serwisowanie aut elektrycznych. Następne lata doświadczeń, masowej produkcji oraz regulacji mogą spowodować narzucenie okresów serwisowych.

bmw 330e
BMW 330e F30 Jakub “flyz1” Maciejewski [CC BY-SA 3.0], from Wikimedia Commons

Gdzie serwisować auta elektryczne?

Serwisowanie samochodów elektrycznych i hybrydowych obarczone jest dodatkowymi wymogami związanymi z bezpieczeństwem obsługi systemów wysokonapięciowych. Dlatego wybór konkretnego serwisu do naprawy lub obsługi powinien być poprzedzony uzyskaniem informacji czy serwis ten posiada odpowiednio przeszkolony/certyfikowany personel. W Unii Europejskiej wystarczy certyfikat uprawniający do obsługi pojazdów elektrycznych i hybrydowych. W Polsce dodatkowo konieczne jest posiadanie uprawnień SEP dla urządzeń pracujących pod napięciem powyżej 1000 V.

BM Cars posiada takie certyfikaty.

certyfikat wysokich napięć bm cars
Certifikat BM Cars o możliwości pracy z wysokimi napięciami

Naprawy aut elektrycznych na własną rękę – jakie są zagrożenia?

Samodzielna naprawa samochodu elektrycznego jest zabroniona. Niebezpieczeństwo porażenia wysokim napięciem prądu stałego jest bardzo realne. Pomimo zabezpieczeń stosowanych przez producentów pojazdów w przypadku ingerencji w elementy będące pod napięciem istnieje realne zagrożenie życia i zdrowia. Szkodliwy wpływ prądu stałego na organizm ludzki został szczegółowo opisany w literaturze i internecie.

znak uwaga wysokie napięcie
Uwaga wysokie napięcie!

Dodatkowym problemem jest również oferowanie na wtórnym rynku samochodów elektrycznych po poważnych kolizjach drogowych i wypadkach, które „odtwarzane” były i naprawiane amatorskimi metodami przez niewykwalifikowanych mechaników. Próby naprawy instalacji wysokonapięciowych niefachowymi metodami często kończy się pożarem pojazdu w trakcie eksploatacji.

Zalecenia ze strony konstruktorów i producentów pojazdów elektrycznych wymagają w przypadku kolizji lub wypadku, naprawy z zastosowaniem nowych elementów zasilania, szczególnie przewodów wysokonapięciowych zabezpieczonych wielowarstwową izolacją. Dlatego czasami drobne z pozoru kolizje kończą się bardzo kosztownymi naprawami i oceną ubezpieczalni jako szkoda całkowita. Te pojazdy nie powinny być naprawiane, jednak często trafiają na polski rynek i tu po drobnych retuszach oferowane są jako bezwypadkowe po okazyjnych cenach. Codzienne użytkowanie takiego pojazdu może przysporzyć nam wielu kłopotów i narazić nas na ryzyko porażenia.

książka bezpieczeństwo w elektroenergetyce
Jedna z książek źródłowych o efektach rażenia prądem elektrycznym | Zdjęcie umieszczone w celach informacyjnych © Henryk Markiewicz Wydawnictwo WNT

Dodatkowym problemem związanym z naprawami pojazdów elektrycznych metodami gospodarczymi jest dostęp do oprogramowania i diagnostyki tych pojazdów. Wielu producentów pojazdów w tym BMW zabezpiecza się, ograniczając dostęp do oprogramowania diagnostycznego szczególnie w zakresie stosowania używanych elementów zasilania (np. używanych akumulatorów) lub blokując możliwość zastosowania używanych podzespołów w tych pojazdach. Wszystkie próby obejścia tych ograniczeń narażają użytkowników i wykonawców takich napraw na ryzyko porażenia.

Również próby ingerencji w oprogramowanie fabryczne wydłużające przebiegi pojazdu pomiędzy cyklami ładowania, podnoszenie mocy czy momentu obrotowego pojazdu to niedozwolone praktyki, przed którymi powinniśmy się bronić. Każda z tych ingerencji może spowodować zagrożenia dla naszego bezpieczeństwa w trakcie normalnej eksploatacji pojazdu.

bmw i4
BMW i4 by Matti Blume [CC BY-SA 4.0], from Wikimedia Commons

Naprawy aut elektrycznych w serwisach – jak to wygląda?

Serwisy specjalizujące się w naprawach pojazdów elektrycznych i hybrydowych wyposażone są w specjalistyczne urządzenia diagnostyczne, narzędzia specjalne do prac przy urządzeniach elektrycznych wysokonapięciowych, stanowiska wyposażone w maty izolujące i indywidualne zabezpieczenia. Również w naszym serwisie oferujemy w pełni przygotowane i wyposażone stanowiska do bieżącej obsługi i naprawy pojazdów elektrycznych i hybrydowych BMW i Mini.

Jak wygląda wizyta w BM Cars i jak ją umówić?

Kompletny proces serwisowania auta opisaliśmy na naszym blogu. Umów wizytę w naszym serwisie w dogodny dla Ciebie sposób.

Komentowanie dla tego wpisu jest zablokowane.