Jak sprawdzić historię używanego elektrycznego BMW przed zakupem?

Historia pojazdu jest kluczową informacją dla każdego kupującego używany samochód elektryczny. Poza publicznie dostępnymi danymi o modelu oraz tym, co prezentuje sprzedający, warto zasięgnąć opinii ekspertów. Przeczytaj naszą poradę, zanim kupisz auto elektryczne.

historia używanego elektrycznego BMW i3
BMW i3 | Vauxford, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Jakie elektryczne modele BMW są dostępne na Polskim rynku?

Na polskim rynku dostępne są w tej chwili wszystkie modele elektryczne i hybrydowe produkowane przez BMW. Model i3 był pierwszym elektrykiem tego producenta, stąd też najwięcej ofert aut używanych dotyczy tego modelu. Wraz z rozwojem elektryfikacji motoryzacji, na rynku wtórnym będą pojawiać się też inne modele.

Całkowicie elektryczne modele BMW

  • i3
  • i8
  • iX3
historia używanego elektrycznego BMW iX3
BMW iX3 | Alexander Migl, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Hybrydowe modele BMW z wtyczką (tzw. plug-in)

Seria:

  • 2 Active Tourer Plug-in Hybrid
  • 3 Plug-in Hybrid
  • 5 Plug-in Hybrid
  • 7 Plug-in Hybrid

Modele SUV:

  • X1 Plug-in Hybrid
  • X3 Plug-in Hybrid
  • X5 Plug-in Hybrid

Elektryczne i hybrydowe modele MINI (należące do grupy BMW)

  • Mini Electric
  • Mini Countryman Plug-in Hybrid
historia używanego elektrycznego BMW i3
BMW i3 Innogy Go | Cybularny, CC0, via Wikimedia Commons

Twarde prawa rynku – upadek floty aut elektrycznych

Krzykliwe nagłówki newsów mogą sugerować, że auta elektryczne są skazane na porażkę. Szczególnie jeśli rzecz dotyczy przełomowych startupów, które nie wytrzymały presji rynku. Innogy Go wprowadził flotę w pełni elektrycznych i3 z aplikacją do wynajmu na minuty, ale przeliczył koszty serwisowania tych aut.

Samochody w carsharingu lub w innych formach wypożyczania są znacznie bardziej eksploatowane niż prywatne auta. Bardzo wielu kierowców o różnych stylach jazdy oraz regularne użytkowanie powodują szybsze zużycie wszystkich podzespołów.

Każda tego typu sytuacja powoduje, że auta z floty trafiają na rynek aut używanych.

Dlaczego koszt serwisowania używanego elektryka BMW może być wyższy niż koszt serwisowania używanego auta spalinowego?

Użytkowanie pojazdu elektrycznego powinno być z założenia tańsze niż spalinowego. Mniej elementów zużycia eksploatacyjnego, brak konieczności wymiany oleju w silniku i wielu płynów eksploatacyjnych oraz hamulce z systemem rekuperacyjnym pozwalające na dużo mniejsze zużycie to tylko niektóre z części na których możemy zaoszczędzić.

Jednakże faktyczne koszty obsługi, a szczególnie napraw pojazdów elektrycznych mogą być znacznie wyższe niż spalinowych. Nadal niewielka część warsztatów samochodowych jest w stanie obsłużyć te pojazdy w pełnym zakresie. Naprawy powypadkowe takich pojazdów wymagają użycia oryginalnych zestawów naprawczych i specjalistycznego sprzętu diagnostycznego. Ograniczona dostępność takich miejsc jest również powodem wyższych cen za usługi.

historia używanego elektrycznego BMW iX3
BWM iX3 | Alexander Migl, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Co należy wiedzieć o serwisowaniu elektrycznych aut?

Serwisowanie samochodów elektrycznych BMW jest tak samo proste jak dotychczasowych spalinowych. System informacyjny pojazdu powiadamia nas o zbliżającym się terminie wymiany np. płynu hamulcowego lub klocków hamulcowych, a w przypadku awarii, lub zużycia podzespołu o konieczności jego naprawy.

Przy wyborze serwisu konieczne jest upewnienie się czy wybrany serwis jest w stanie obsłużyć pojazd elektryczny, czy ma uprawnienia i doświadczenie w tym zakresie. Nasz serwis BM Cars – posiada odpowiednie przeszkolenie oraz sprzęt diagnostyczny. Próba taniego rozwiązania u znajomego w garażu może skończyć się tragicznie nie tylko dla pojazdu, ale i dla niewyszkolonego mechanika. Więcej na temat serwisowania aut elektrycznych napisaliśmy w osobnym wpisie.

historia używanego elektrycznego BMW i3
BMW i3 | philwjan, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Czy można importować elektryczne BMW z USA?

Import pojazdów elektrycznych z zagranicy nie różni się znacząco od importu pojazdów spalinowych. Zakup pojazdów z USA opisaliśmy już w naszym artykule – Jak sprawdzić BMW z USA przed zakupem i importem do Polski?

Najistotniejsze jest sprawdzenie stanu technicznego pojazdu przed podjęciem decyzji o zakupie i imporcie. Liczne są oferty pojazdów uszkodzonych po kolizjach i wypadkach. Zakup takiego pojazdu bez świadomości kosztów związanych z jego odrestaurowaniem lub naprawą może być dużym zaskoczeniem.

Amerykański komis aut.
Amerykański komis aut

Czy wyciąg historii pojazdu elektrycznego i spalinowego różnią się od siebie?

Historia pojazdu dostępna w centralnej bazie BMW obejmuje wpisy dokonywane przez Autoryzowane Serwisy BMW i serwisy niezależne współpracujące z BMW – takie jak nasz BM Cars.

Obejmują zarówno czynności obsługowe wywoływane przez system informacyjny pojazdu SI jak wymianę oleju w silniku, filtrów paliwa powietrza i kabiny oraz klocki hamulcowe i płyn hamulcowy. Poza czynnościami obsługowymi w historii pojazdu znajdują się również wpisy dotyczące napraw pojazdów. Zapisy w historii pojazdu elektrycznego nie różnią się niczym od zapisów pojazdu spalinowego.

Jak sprawdzić historię pojazdu elektrycznego BMW?

Jako specjalistyczny serwis aut BMW mamy dostęp do centralnej bazy danych BMW AG. W Twoim imieniu możemy sprawdzić zarejestrowaną historię pojazdu, pobrać wyciąg w formie PDF oraz przekazać naszą ekspertyzę.

Komentowanie dla tego wpisu jest zablokowane.