Właściwy olej i dopalanie DPF w BMW E91
Pytanie kierowcy BMW
Jaki olej mam wlać do mojego BMW? Myślałem o Castrolu, ale nie wiem, jakie powinien mieć parametry. Drugie pytanie: mam samochód z oryginalnym DPF-em. Czy świeci się jakaś kontrolka na desce lub, czy jest to wyczuwalne podczas jazdy, gdy DPF się dopala?
Problem dotyczył BMW 318D E91 z 2011 roku z przebiegiem 85 000 km. Może zdarzać się też w innych modelach.
Odpowiedź serwisu BM Cars
Według zaleceń BMW w pojazdach po roku 2004 z silnikami Diesla powinien być stosowany olej o lepkości 5W/30 z normą LL04. Producent oleju może być dowolny. Przez wiele lat zalecanym producentem był Castrol.
Od 2014 BMW zaleca stosowanie olejów firmy Shell z wyżej wymienioną specyfikacją. Jednakże Castrol również oferuje olej z zachowaniem normy LL04 o lepkości 5W/40 – dostosowany do wyższych temperatur pracy silnika i otoczenia. Taki właśnie olej należałoby zastosować w Pańskim pojeździe.
Dopalanie filtra DPF nie jest sygnalizowane w samochodach BMW żadną kontrolką. Nie da się również tego zauważyć w trakcie pracy silnika. Jedynie zastosowanie podłączonych w trakcie jazdy urządzeń diagnostycznych może pozwolić na obserwację procesu dopalania filtra.
Procedura dopalania jest w pełni automatyczna i załącza się wówczas, gdy spełnione są dodatkowe warunki. Są to: odpowiednia temperatura silnika, brak aktywnych błędów w sterowniku silnika, odpowiednia temperatura filtra DPF. Dzięki załączaniu się tej procedury jest możliwe eksploatowanie bezawaryjne filtra DPF na założonym fabrycznie dystansie 200 000 km.
Po osiągnięciu tego dystansu konieczne jest sprawdzenie sprawności filtra i ewentualne skasowanie limitu przebiegu. Takie operacje możemy wykonać w naszym serwisie.
Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką
- DPF w BMW – problemy i naprawa filtra cząstek stałych w autach z silnikami Diesla
- Katalizator w BMW – problemy i naprawa konwertera katalitycznego w autach benzynowych
- Wysokie zużycie oleju w BMW 3 – co jest powodem i jaka jest norma?