Szarpnięcia podczas hamowania oraz przyspieszania w BMW – jak to naprawić?

Pytanie kierowcy BMW

Problem polega na tym, że gdy dojeżdżam do skrzyżowania i prawie się zatrzymuję, to auto szarpnie w momencie przejścia na wolne obroty. Nigdy nie miałem takich objawów. Ponadto, podczas ostrego przyspieszania mam wrażenie, że też szarpnie. Gdy podłączyłem komputer diagnostyczny, to wyskoczył błąd „250900 czujnik ciśnienia paliwa”. Wymieniłem zwarcie do bieguna oraz czujnik na nowy, ale nadal problem występuje.

Problem dotyczył BMW 730d G11, ale może występować też w innych modelach.

BMW 740Li G11 | Vauxford / CC BY-SA

Odpowiedź serwisu BM Cars

Szarpnięcia przy hamowaniu

Opisane przez Pana problemy są bardzo złożone i dotyczą kilku różnych zachowań pojazdu.

Problem szarpnięcia przy zatrzymaniu pojawia się najczęściej, gdy rozpoczynają się problemy automatycznej skrzyni biegów. Moment zatrzymania pojazdu powinien być połączony z redukcją biegu i w końcowym etapie rozłączaniem napędu przez sprzęgło hydrokinetyczne.

Jeżeli w trakcie tych operacji następuje jakiekolwiek opóźnienie, odbierane jest to często jako szarpnięcie, dobicie lub skok pojazdu przy zatrzymaniu, lub tuż po. Taka usterka zazwyczaj nie wywołuje błędów dotyczących skrzyni automatycznej w systemie diagnostycznym. Olej w skrzyniach 8HP stosowanych w modelu BMW G11 powinien być wymieniany co 60 000 km (wg zaleceń producenta skrzyń firmy ZF). Znaczne przeciągnięcie tego interwału lub brak wymiany oraz stosowanie nieoryginalnego oleju może doprowadzić do trwałego uszkodzenia elementów skrzyni odpowiedzialnych za płynne przełączanie i redukcję biegów, oraz pracę sprzęgła hydrokinetycznego.

Szarpnięcia przy przyspieszaniu

Drugi problem opisany jako szarpnięcie przy przyspieszaniu może również być związany z pracą skrzyni biegów. Najczęściej występuje w pojazdach wyposażonych w napęd xDrive i pochodzi ze skrzynki VTG, która przekazuje napęd na koła przednie. Niewłaściwa praca tej skrzynki, zużyty olej lub jego zbyt mała ilość powodują efekt poszarpywania w trakcie przyspieszania, który zanika przy łagodnej lub stałej jeździe.

Efekt niewłaściwej pracy skrzynki VTG pojawia się również, wtedy gdy w pojeździe zamontowano opony o różnym stopniu zużycia bieżnika lub innym typie bieżnika na osiach przedniej i tylnej. Minimalna różnica w obwodzie pomiędzy kołami przód i tył powoduje trwałe uszkodzenie mechanizmu skrzynki VTG i w efekcie poszarpywanie w trakcie przyspieszania. Ten rodzaj uszkodzenia bardzo długo nie generuje błędów w systemie diagnostycznym. Olej w skrzynce VTG powinien być wymieniany również co 70 000 km.

Poza układem przeniesienia napędu źródłem poszarpywania w trakcie przyspieszania może być również sam silnik. Niewłaściwa praca układu paliwowego i wtryskowego – zbyt niskie lub niestabilne ciśnienie paliwa wstępne i wysokie, zanieczyszczenie układu paliwowego opiłkami ze zużytej pompy wtryskowej, zła praca wtryskiwaczy. Każdy z tych elementów może powodować chwilowy brak momentu obrotowego lub wypadanie zapłonu i w efekcie poszarpywania pojazdu.

Sugerowana kolejność prac naprawczych

Dla rozwiązania opisanego przez Pana problemu proponujemy następującą kolejność prac kontrolnych i diagnostycznych do wykonania:

  1. Pełna diagnostyka pojazdu z wykorzystaniem systemu ISTA
  2. Sprawdzenie jakości i ilości oleju w automatycznej skrzyni biegów
  3. Sprawdzenie jakości i ilości oleju w skrzynce VTG
  4. Dokładna kontrola ogumienia pojazdu
  5. Diagnostyka układu wtryskowego silnika
  6. Sprawdzenie na stanowisku pomiarowych wtryskiwaczy i pompy wtryskowej

Po wykonaniu ww. prac można będzie ustalić kolejność czynności naprawczych do wykonania w Pańskim pojeździe.

BMW 7 G11 | By Kārlis Dambrāns ;cropped, advertising undrawn and levels adjusted by uploader EurovisionNim (BMW 7-series 2016) [CC BY 2.0], via Wikimedia Commons

Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką

Automatyczna skrzynia biegów firmy ZF stosowana w BMW | By Ritchyblack – Stefan Krause [FAL] via Wikimedia Commons

Przeczytaj więcej porad i zadaj własne pytanie

BMW 7 G11 hybryda plug-in | Matti Blume, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons
Komentowanie dla tego wpisu jest zablokowane.