Problemy z pompą paliwa i zapalaniem silnika BMW – co jest przyczyną i jak to naprawić?

Pytanie kierowcy BMW na temat problemów z zapaleniem silnika

Od jakiegoś czasu mam problem z odpaleniem auta po dłuższym postoju – na przykład po nocy. Wymieniony został filtr paliwa, ale usterka nadal pozostała.

Auto odpala, ale po dosłownie jednej lub dwóch sekundach gaśnie. Po drugim odpaleniu zachowuje się tak, jak należy. Na komputerze brak jakichkolwiek błędów. Zauważyłem, że gdy dam kluczyk na pozycję 1 i odczekam 10 sekund, a następnie na pozycję 0 i powtórzę czynność, znowu odliczając 10 sekund, auto odpala bez problemu. Jaka może być przyczyna i co należałoby wymienić?

Problem dotyczył BMW X3 E83 z silnikiem diesla 2.0 z 2007, ale może występować też w innych modelach.

problemy pompa paliwa bmw E83
BMW X3 E83 Facelift | Thomas doerfer, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Odpowiedź serwisu BM Cars – problemy z pompą paliwa i zapalaniem silnika w BMW

Opisane objawy i zachowanie silnika sugeruje w pierwszej kolejności problem z dostawą odpowiedniej ilości paliwa. Ponowne uruchomienie silnika rozwiązuje problem, ponieważ pompa paliwa uzupełniła ilość paliwa w przewodach paliwowych i pompie wysokiego ciśnienia. Dzieje się tak zazwyczaj gdy w układzie paliwowym pojawiają się nieszczelności.

Dłuższy postój powoduje przedostawanie się powietrza do układu paliwowego i cofnięcie paliwa do zbiornika. Kolejne uruchomienie silnika wymaga pompowania paliwa do pompy wysokiego ciśnienia. Dlatego też próby pompowania paliwa bez uruchomienia silnika – kilkukrotne przekręcenie kluczyka w pozycje 1 – rozwiązują problem.

Nieszczelności w układzie paliwowym mogą być spowodowane rozszczelnieniem pompy wysokiego ciśnienia – wycieki paliwa lub nieszczelnościami na przewodach paliwowych i ich połączeniach zazwyczaj z opaskami zaciskowymi. Czasami podobny problem pojawia się gdy:

  • filtr paliwa został zapchany (zbyt rzadkie wymiany filtra paliwa),
  • źle dobrano filtr paliwa,
  • filtr paliwa został zamontowany odwrotnie, niż powinien.

Niezmiernie rzadko dochodzi do uszkodzenia pompy paliwa. W układzie paliwowym silnika M47 pompa paliwa niskiego ciśnienia znajduje się w zbiorniku paliwa. W przypadku częstego użytkowania pojazdu z bardzo małą ilością paliwa (głęboka rezerwa) może dojść do jej przegrzania i uszkodzenia. Wówczas ciśnienie wstępne podawane przez tę pompę i jej wydajność będą niewystarczające.

Proponujemy wykonanie następujących czynności:

  1. Pełna diagnostyka silnika ze szczególnym naciskiem na układ paliwowy – pomiar ciśnienia paliwa w niskim i wysokim zakresie ciśnień.
  2. Weryfikacja szczelności układu paliwowego, usunięcie wycieków.
  3. Diagnoza poprawności montażu i właściwego doboru filtra paliwa.
  4. Sprawdzenie szczelności pompy wtryskowej i wtryskiwaczy.
  5. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowych ciśnień podczas diagnozy – naprawa/wymiana pompy paliwa lub pompy wtryskowej.

Wszystkie wymienione kroki oferujemy w naszym serwisie.

problemy pompa paliwa Bosch bmw
Przykładowa pompa paliwa marki Bosch | Raimond Spekking / CC BY-SA 4.0 (via Wikimedia Commons)

Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką

problemy pompa paliwa bmw E83
BMW X3 E83 | OSX [Public domain], via Wikimedia Commons

Przeczytaj więcej porad i zadaj własne pytanie

problemy pompa paliwa bmw E83
BMW X3 E83 | IFCAR [Public domain], via Wikimedia Commons
Komentowanie dla tego wpisu jest zablokowane.