Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 – co to oznacza dla kierowców?

Za 14 lat nie będzie można kupić nowego auta spalinowego. Europa chce być pierwszym regionem na świecie, który zmodernizuje całą motoryzację. Sprawdź, co to oznacza dla Ciebie jako kierowcy.

Zakaz aut spalinowych
Rura wydechowa przestanie być standardowym wyposażeniem auta od 2035 | Ruben de Rijcke, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Koniec ery aut emisyjnych – jakich aut nie będzie można kupić od 2035?

Samochody emisyjne to wszystkie modele, które wyposażone są w silniki spalinowe – w tym również hybrydy. Każdy silnik spalinowy (benzyna, diesel, LPG) w trakcie swojej pracy emituje produkty spalania paliwa. Zgodnie z aktualnymi normami emisji spalin (EURO 6) dopuszczone są do sprzedaży i użytkowania wszystkie pojazdy, które spełniają te normy. Po roku 2035 nie będzie można sprzedawać i rejestrować nowych pojazdów, które emitują zanieczyszczenia.

Co jest powodem wprowadzenia takich restrykcji na terenie Unii Europejskiej?

Decyzje o końcu ery aut emisyjnych są wynikiem prac, jakie Unia Europejska prowadzi w zakresie ograniczenia emisji szkodliwych gazów i substancji do atmosfery. Prace te prowadzone są od wielu lat i obecnie wchodzą w skład Europejskiego Zielonego Ładu. Ich efektem były kolejne normy emisji wprowadzane od 1993 roku.

Warto podkreślić, że Unia nie narzuca nowej technologii, jaka ma zastąpić jednostki napędowe w autach. Obecnie najczęściej pisze się o silnikach elektrycznych i wodorowych, bo to dwie najbardziej rozwinięte technologie bezemisyjne. Jednak największe szanse na zawojowanie rynku masowego mają silniki elektryczne. Wynika to z faktu, że prąd można wytwarzać na szereg różnych, dopasowanych do danego regionu sposobów.

Europejski Zielony Ład schemat
Europejski Zielony Ład – schemat działań

Jak przygotowani na taką zmianę są producenci samochodów? Co planuje grupa BMW?

Producenci pojazdów w Europie już od dłuższego czasu przygotowują się do zmian w zakresie emisyjności swoich pojazdów. Praktycznie każdy koncern samochodowy ma auta elektryczne w planach lub już w sprzedaży.

BMW ma w swojej aktualnej ofercie w pełni elektryczny model i3, SUV iX3 oraz hybrydowe wersje od Jedynki do Siódemki. W następnej kolejności czekają na swój debiut w pełni elektryczne modele iX, i4, oraz elektryfikacja reszty floty.

Czy będzie można kupić oraz zarejestrować używane auto spalinowe po 2035?

Ograniczenia ogłoszone przez Komisję Europejską po 2035 roku dotyczą tylko nowych aut po raz pierwszy rejestrowanych. Samochody już eksploatowane i zarejestrowane będą mogły być nadal użytkowane, prawdopodobnie bez ograniczenia czasowego.

Warto jednak podkreślić, że wiele zależy też od poszczególnych krajów członkowskich Unii oraz regulacji regionalnych. Już teraz niektóre centra miast nie wpuszczają aut poniżej określonych norm. Nie jest też jasne, jak będzie wyglądać kwestia przedłużania badań technicznych. Z pewnością w ciągu najbliższych czternastu lat, te kwestie zostaną doprecyzowane.

elektryczne bmw i4
BMW i4 by Matti Blume [CC BY-SA 4.0], from Wikimedia Commons

Jakie są koszty serwisowania aut bezemisyjnych w porównaniu do aut spalinowych?

Koszty serwisowania samochodów elektrycznych nie różnią się znacząco od serwisu samochodów spalinowych. Posiadają one mniejszą ilość awaryjnych elementów układu napędowego, ale nadal wyposażone są w układy hamulcowe, zawieszenie, rozbudowane układy chłodzenia oraz ładowania. Z biegiem czasu i dostosowania się serwisów samochodowych do ich obsługi koszty te powinny się zmniejszyć.

Jak wyglądają obecne normy środowiskowe aut spalinowych w Unii Europejskiej?

Obecnie obowiązującą normą dla samochodów nowych jest norma EURO 6 dotycząca zarówno pojazdów osobowych jak i ciężarowych. W zapowiedziach są jednak do wprowadzenia obostrzenia z kolejnymi normami EURO 7 i 8, szczególnie dotyczące pojazdów ciężarowych.

Powiązane materiały

elektryczne BMW iX3
BMW iX3 | Alexander Migl, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons
Komentowanie dla tego wpisu jest zablokowane.