Problemy z zasilaniem i błąd Power Module A158 w BMW – jak to rozwiązać?

Pytanie kierowcy BMW – wybudzanie pojazdu i błąd A158

Moduł mocy (Power Module) bardzo często wyrzuca błąd: A158 – rozłączenie akumulatora (prąd zamkniętego obwodu). Po wyłączeniu silnika auto jest aktywne przez około godzinę. Widać to po podświetleniu z boku podłokietnika panelu fotela. Po tym czasie moduł mocy odcina wszystko.

Gdy otwieram drzwi kierowcy, nie mogę otworzyć pokrywy bagażnika, centralnego zamka od wewnątrz. Ponadto panel boczny podłokietnika nadal nie jest podświetlony. Wszystko się uaktywnia dopiero po naciśnięciu przycisku zapłonu lub włożeniu kluczyka do stacyjki. Gdzie i jak szukać przyczyny wyskakującego błędu w Power Module?

Problem dotyczył BMW 7 E66, ale może występować też w innych modelach.

błąd Power Module A158 BMW 7 E66
BMW 7 E66 | Aero7, CC BY-SA 2.5 MY, via Wikimedia Commons

Odpowiedź serwisu BM Cars – przyczyny problemów z zasilaniem w BMW

Opisany problem jest bardziej złożony i dotyczy nie tylko Power Modułu. Samochód BMW powinien się „usypiać” po wyłączeniu zapłonu i zamknięciu wszystkich drzwi w ciągu maksymalnie 20-30 minut. Czas ten zależny jest od modelu i ilości sterowników – czyli dodatkowego wyposażenia pojazdu.

W przypadku modelu E65/E66 wyposażenie dodatkowe jest bardzo bogate. Dlatego też okres uśpienia może być nieco dłuższy, ale na pewno nie powinien trwać około godziny. Po uśpieniu pojazdu pobory prądu spoczynkowego powinny spaść do poziomu 0,05 A. W tej pozycji pojazd może parkować przez dłuższy czas, nie rozładowując nadmiernie akumulatora.

Każde wzbudzenie pojazdu związane szczególnie z otwarciem drzwi kierowcy wzbudza pojazd przygotowujący się do uruchomienia silnika. Oświetlenie wnętrza powinno zostać uruchomione, dodatkowo pompa paliwa podaje wstępną dawkę paliwa do silnika. Pobory prądu wzrastają wówczas do kilku Amper. W tej pozycji pojazd jest gotowy do uruchomienia silnika i jazdy.

W opisanym przypadku nie widać poprawnego przejścia pojazdu w stan uśpienia. Dodatkowo po upływie godziny i uśpieniu pojazdu nie następuje, po otwarciu drzwi kierowcy, wzbudzenie sterowników. Takie zachowanie pojazdu może świadczyć nie tylko o uszkodzeniu Power Modułu, ale również o problemie z innym sterownikiem lub sterownikami, które powodują wzbudzanie pojazdu i zbyt długi proces usypiania.

Może to być również spowodowane problemami komunikacyjnymi pomiędzy sterownikami lub brakiem prawidłowego zasilania któregokolwiek z nich. Dla rozwiązania powyższego problemu i postawienia trafnej diagnozy sugerujemy następujący plan działania:

  1. Pełną diagnostykę pojazdu ze szczególną uwagą na błędy sterowników i komunikację pomiędzy nimi.
  2. Pomiar stanu akumulatora i ładowania.
  3. Pomiar poborów prądu spoczynkowego.
  4. Odłączanie kolejnych sterowników z magistrali CAN i światłowodu w celu znalezienia przyczyny zwiększonych poborów prądu.
  5. Pomiar oscyloskopowy stanu magistrali CAN.

Wszystkie powyższe czynności możemy zrealizować w naszym serwisie po umówieniu wizyty.

akumulator bmw
Przykładowy akumulator stosowany w autach BMW

Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką

błąd Power Module A158 BMW 7 E66
BMW 7 E65 | Rudolf Stricker, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Przeczytaj więcej porad i zadaj własne pytanie

błąd Power Module A158 BMW & E66
BMW 7 E66 | Christian Schütt, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons
Komentowanie dla tego wpisu jest zablokowane.