Jak zadbać o samochód BMW w okresie zimowym

Zima w Polsce

Styczeń w Polsce to statystycznie najchłodniejszy miesiąc w roku. Dodatkowo co pewien czas napływają do nas bardzo mroźne fale powietrza ze wschodu i z północy, przynosząc spadki temperatur poniżej -20° C. Jak w tych temperaturach zachowują się nasze pojazdy? Co dzieje się z układami mechanicznymi? Z elektroniką? Jak możemy zadbać o nasz pojazd tak, żeby służył nam nawet w trakcie takich mrozów?

bmw zima

Mechanika w niskich temperaturach

Układy mechaniczne pojazdu są skonstruowane dla zadanych przez projektanta warunków klimatycznych, takich jak:

  • temperatura
  • wilgotność powietrza
  • ciśnienie.

Praca układu w warunkach skrajnie odbiegających od tych zadanych powoduje jego znacznie szybsze zużycie, a czasami nawet uszkodzenie. Do układów mechanicznych pojazdu należy nie tylko silnik napędowy, ale również:

  1. Skrzynia biegów
  2. Tylny most z mechanizmem różnicowym
  3. Sprzęgło
  4. Skrzynka rozdzielcza (dla pojazdów z napędem 4×4)
  5. Przedni most (dla pojazdów z napędem 4×4)
  6. Przekładnia kierownicza z układem wspomagania
  7. Układ hamulcowy
  8. Napędy otwierania szyb, szyberdachu, bagażnika
  9. Napęd wycieraczek

To oznacza dużo dodatkowych elementów (szczególnie w bogato wyposażonych pojazdach), które narażone są na ekstremalne warunki pracy. Większość elementów mechanicznych w swoich przekładniach stosuje olej, smar lub elementy teflonowe, których parametry są silnie związane z temperaturą pracy. Charakterystyki lepkości oleju i smarów określają ich odporność zarówno na wysokie, jak i niskie temperatury. Dla większości stosowanych powszechnie materiałów smarnych ta odporność kończy się na temperaturze -10 lub czasami -20 stopni Celsjusza. Przy pracy w niższych temperaturach konieczne jest stosowanie specjalnych materiałów.

W naszych warunkach klimatycznych, gdy ekstremalnie niskich temperatur mamy w roku kilka, czasami kilkanaście dni, używanie takich właśnie specjalnych materiałów jest ekonomicznie nieuzasadnione. Żeby jednak nie doprowadzić do trwałego uszkodzenia naszych mechanizmów, konieczna jest podstawowa wiedza w tym zakresie i stosowanie się do pewnych reguł opisanych poniżej.

bmw zima

Elektronika w niskich temperaturach

Konstrukcyjnie, większość układów elektronicznych stosowanych współcześnie, również w pojazdach samochodowych, ma zaprojektowany zakres pracy w temperaturach od -40 do +50° C. Taki zakres pozwala na bezawaryjną pracę w naszych warunkach klimatycznych, jednakże trzeba spełnić pewne warunki. Konieczne jest pełne odizolowanie układów od wilgoci i zasilanie odpowiednim napięciem. Dla układów elektronicznych najbardziej szkodliwe są skoki temperatur wywołujące kondensację pary wodnej na elementach oraz skoki napięcia zasilającego wywołujące dodatkowe błędy w ich funkcjonowaniu. Zarówno pierwsze, jak i drugie zjawisko występuje w elektronice samochodowej.

Pojazdy w większości stojące „pod chmurką” są narażone na opady śniegu, deszczu i zmiany temperatur, oraz na gwałtowny wzrost  temperatury po uruchomieniu silnika. Co więcej, pod wpływem niskich temperatur drastycznie spada sprawność akumulatorów samochodowych. Przy temperaturze -20° C nawet o 50%, co dla nowego sprawnego akumulatora nie jest jeszcze groźne, ale u tak zwanego „kilkulatka” wywołuje całkowite rozładowanie i duże problemy.

Należy jeszcze zwrócić uwagę na coraz powszechniejsze stosowanie dużej ilości dodatkowych elementów elektronicznych podnoszących komfort jazdy, które dla sprawnego działania muszą być zasilanie odpowiednim napięciem i powodują ogromne obciążenie dla układu elektrycznego pojazdu. Podgrzewane siedzenia, podgrzewana tylna szyba, czasami nawet czołowa, czy elektryczne podnośniki szyb, to coraz powszechniejszy standard w klasie średniej. Jeżeli do tego dołożymy kamery cofania, wyświetlacze przezierne (Head-Up Display), systemy nawigacji, telekomunikacji, dodatkowe systemy ogrzewania postojowego z programowaniem czasowym, powstaje całkiem spora lista pożeraczy prądu w pojeździe, który nie zawsze jest w stanie sprostać takiemu zapotrzebowaniu.

bmw zima

BMW 3 E46 Touring na zimowych drogach | By Max071086 (Own work MY WORK) [CC BY-SA 3.0 or GFDL]

Praktyczne porady jak odpowiednio zadbać o auta BMW w okresie zimowym

Jak przygotowane są samochody BMW do pracy w okresie zimowym? W większości modeli konstruktorzy już na etapie projektowania pojazdów przewidzieli wersje wyposażenia dla ciepłych i zimnych krajów. Stąd zmienione wersje chłodzenia lub ogrzewania, a nawet dolotu powietrza do silnika w przypadku wersji BMW dla zimnych krajów. Ponadto rozbudowano układy wspomagające zapłon w przypadku silników diesla i zaprojektowano układy ogrzewania postojowego lub w okrojonej wersji — dogrzewania silnika w okresie niskich temperatur.

Pomimo takiego przygotowania konstrukcji, nadal aktualne pozostają jednak podstawowe zasady, którymi powinni kierować się użytkownicy pojazdów w okresie występowania obniżonych temperatur, nawet już przy kilkustopniowym mrozie:

bmw zima

Niska temperatura silnika oznacza, że nie będzie on optymalnie funkcjonował

  1. Zadbać przed zimą o kontrolę newralgicznych podzespołów i materiałów eksploatacyjnych:
    1. Sprawdzić gęstość płynu chłodzącego. W razie potrzeby wymienić płyn chłodzący na taki, który nie zamarznie do -30° C.
    2. Zapewnić stan paliwa nie niższy niż 1/2 zbiornika
    3. Do samochodów diesla tankować paliwo zimowe
  2. Sprawdzić stan akumulatora, układu ładowania i zarządzania energią. Jest to szczególnie ważne w bardziej rozbudowanych modelach.
  3. Zabezpieczyć wszystkie elementy gumowe – to jest uszczelki drzwi, szyb bagażnika i maski – odpornym na niskie temperatury preparatem teflonowym zapobiegającym przymarzaniu.
  4. Sprawdzić stan układu żarowego w silnikach diesla i wymienić filtr paliwa.
  5. Po rozruchu silnika przy temperaturach poniżej -10° C, odczekać minimum kilka minut przed podnoszeniem obrotów silnika (gazowaniem) i przed włączeniem biegu. Można wykorzystać ten czas na odśnieżenie pojazdu i zapewnienie odpowiedniej widoczności – usunięcie lodu i śniegu z szyb. Najzdrowsze dla silnika i skrzyni biegów jest rozgrzanie ich do temperatury minimum 30° C przed ruszeniem w drogę. W pojazdach wyposażonych w czujnik temperatury jest to zakres końcówki niebieskiego pola na zegarze. W pozostałych pojazdach jest to zazwyczaj moment uruchomienia automatycznego nadmuchu ciepłego powietrza z układu climatronic.
  6. Po ruszeniu w drogę starać się nie wykorzystywać pełnej mocy silnika do momentu jego zagrzania – osiągnięcia temperatury pracy = wskazanie 1/2 skali).
  7. Konieczne jest stosowanie płynu do spryskiwaczy do niskich temperatur poniżej -20° C.
  8. Korzystanie z wycieraczek szyb przednich i elektrycznego otwierania szyb i szyberdachu jest zalecane dopiero po ogrzaniu pojazdu (szyby bez śladu lodu i śniegu). 
  9. W przypadku problemów z rozruchem i słabego stanu akumulatora: należy wspomóc się kablami rozruchowymi i drugim sprawnym pojazdem. Kable rozruchowe podpinamy do złączy pod maską „+” (złącze oznaczone czerwoną osłonką), „-” na masę pojazdu (śruba niepolakierowana w pobliżu złącza plusowego) i po odczekaniu kilku minut z podpiętymi kablami i uruchomionym silnikiem dawcy na podwyższonych obrotach około 1000 – 1500 obr/min próbujemy uruchomić silnik naszego pojazdu. Nie wolno próbować uruchamiać silnika na tak zwany „pych” lub ciągnąć pojazdu na lince holowniczej — grozi to poważnym uszkodzeniem silnika. Stosowanie agregatów rozruchowych z wykorzystaniem dużego prądu rozruchowego powinno być ograniczone jedynie do pojazdów wyprodukowanych przed rokiem 2000. W modelach nowszych zastosowane układy elektroniczne mogą ulec uszkodzeniu przy takiej próbie rozruchu.
  10. W przypadku dłuższego okresu występowania bardzo niskich temperatur (poniżej -20° C) zalecane jest w pojazdach z silnikami diesla, stosowanie dodatków do paliwa („depresatorów”), które zwiążą cząstki wody z paliwa oraz obniżą temperaturę wytrącania się parafin. Dzięki czemu zapobiegniemy zablokowaniu filtra paliwa.
  11. W pojazdach z silnikami diesla po uruchomieniu silnika z zachowaniem powyższych porad staramy się nie gasić silnika wcześniej niż po 20-30 minutach. Krótkie okresy pracy silnika nie pozwolą na osiągnięcie jego prawidłowej temperatury pracy i zakończenie cyklu dopalania filtra cząstek stałych DPF. Częste wykorzystywanie pojazdu do bardzo krótkich przejazdów spowodują szybki przyrost poziomu oleju w silniku i znaczne skrócenie żywotności filtra DPF. Dodatkowo może pojawić się zjawisko znacznego rozładowania akumulatora, który nie zdąży być naładowany na zbyt krótkim dystansie przejazdu.
bmw zima

Tak zaśnieżone auto nie nadaje się do bezpiecznej jazdy

Biorąc pod uwagę powyższe porady i zalecenia w okresie zimowym, należy szczególnie zadbać o nasz pojazd. Wówczas on sam odwdzięczy nam się bezawaryjną pracą i zapewni bezpieczny transport nawet w ekstremalnych warunkach zimowych.

Jeśli masz jakieś pytania na temat dobrych praktyk w okresie zimowym — napisz je w komentarzu poniżej. Z chęcią odpowiemy.

Szerokiej drogi również zimą, życzy zespół BM Cars.

0 komentarzy

Napisz komentarz

Pola z * są wymagane

Dodaj komentarz lub zadaj pytanie. Z chęcią pomożemy.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.