100 ciekawych wydarzeń na 100 lat BMW

Dziś, to jest 7 marca 2016 Bayerische Motoren Werke (BMW) obchodzi 100 lat. Rzadko kiedy jakakolwiek firma, czy organizacja istnieje na rynku tak długo. Dzięki wytrwałości, niesamowitej precyzji wykonania oraz właściwym posunięciom marketingowym BMW jest uważane za lidera branży. Specjalnie na tę wyjątkową okazję przygotowaliśmy listę stu istotnych wydarzeń, które ukształtowały markę spod znaku niebiesko-białej szachownicy oraz w znacznym stopniu ustanowiły standardy w przemyśle motoryzacji.

cover-100-lat-bmw

Historia 100 lat BMW w perspektywie stu najistotniejszych wydarzeń

1. 7 marca 1916

Tego dnia zostaje założona firma Bayerische Flugzeugwerke AG (Aktiengesellschaft), co dosłownie oznacza Bawarskie Lotnicze Prace Spółka Akcyjna. Oczywiście prace należy rozumieć tu jako konstrukcje, wytwory, czyli na przykład silniki.

2. 21 lipca 1917

Firma Rapp-Motorenwerke GmbH tworzy silniki do samolotów i rejestruje swoją nazwę w rejestrze handlowym jako Bayerische Motoren Werke GmbH. W tym samym roku stworzono też zakład produkcyjny na ulicy Moosacher w Monachium.

3. 10 grudnia 1917

Powstaje ponadczasowe logo BMW. Kształt koła odnosi się do śmigła samolotu widzianego od przodu. Natomiast kolor niebieski i biały znajdują się we fladze Bawarii. Choć logo wielokrotnie było modyfikowane, to zawsze odnosiło się do tej pierwotnej koncepcji.

R35-roundel

4. 17 czerwca 1919

Pilot Zeno Diemer (nie mylić z Daimler, grupą, do której należy m.in. Mercedes) ustanowił rekord wysokości w samolocie z silnikiem BMW IV, osiągając pułap 9760 m n.p.m.

Silnik BMW IV

5. 6 lipca 1922

Marka Bayerische Motoren Werke AG powstała z Bayerische Flugzeugwerke AG i od pierwszych liter tej nowej nazwy powstało znane dziś BMW. Motoren tłumaczy się jako silniki, dlatego rozwinięcie skrótu BMW to nic innego jak Bawarskie Silniki.

6. 28 września 1923

Na targach motoryzacyjnych w Berlinie zostaje pokazany motocykl BMW R 32. Max Friz był jego głównym konstruktorem, który zastosował dwucylindrowy silnik typu Boxer.

BMW R32

7. 2 lutego 1924

Rudolf Schleicher, inżynier i kierowca rajdowy, osiąga najlepszy czas w wyścigu na wzgórzu Mittenwalder Gsteig. Jest to pierwsza nagroda w historii Bawarczyków, osiągnięta za sprawą BMW R 32.

8. 1 października 1928

BMW przejmuje fabrykę w miejscowości Thuringia gdzie produkowane jest auto Dixi 3/15 PS na licencji brytyjskiego Austin Seven. To moment, w którym BMW zaczyna produkcję samochodów.

9. 22 marca 1929

Pierwszy 3/15 PS zjeżdża z lini produkcyjnej wynajętej od producenta autobusów, firmy Ambi-Budd.

10. 22 czerwca 1931

“Zeppelin na szynach” to pociąg z przemodelowanym z samolotów dwunastocylindrowym silnikiem BMW IV, zaprojektowanym przez Franza Kruckenberga. To też pierwszy pojazd szynowy, który osiągnął zawrotną prędkość 230 km/h, ustanawiając tym samym rekord świata.

11. 1 marca 1932

Kończy się licencja na produkcję aut według schematu Austin. BMW konstruuje swoje pierwsze auto 3/20 PS z czterocylindrowym silnikiem i dwudrzwiową, całkowicie stalową kabiną.

Lot dookoła świata z BMW

12. 22 lipca 1932

Pilot Wolfgang von Gronau w samolocie Dornier Wal napędzanym dwoma silnikami BMW VII o mocy 600 KM obleciał cały świat, pokonując dystans 44 800 km.

13. 11 lutego 1933

Na międzynarodowych targach motoryzacyjnych w Berlinie ma premierę BMW 303. Jest to pierwszy sześciocylindrowy model Bawarczyków z charakterystycznym grillem w kształcie dwóch nerek.

BMW 303

14. 21 grudnia 1934

Firma tworzy spółkę córkę zajmującą się wyłącznie produkcją na potrzeby lotnictwa o nazwie BMW Flugmotorenbau GmbH.

15. 15 lutego 1936

Ponownie na targach moto w Berlinie BMW prezentuje model 326. Oprócz sześciocylindrowego silnika z bezpośrednim wtryskiem konstrukcja zawiera aerodynamiczną sylwetkę i hydrauliczne hamulce.

16. 14 lipca 1936

Ernst Jakob Henne wygrywa wyścig Eifle’a na torze Nürburgring w sportowej wersji nowego modelu BMW 328.

17. 28 listopada 1937

Ten sam Ernst, ustanawia niesamowity rekord prędkości na podrasowanym motocyklu BMW, osiągając pułap 279,503 km/h. Rekord nie został pobity przez 14 lat.

18. 8 lipca 1939

Georg “Schorsch” Meier jest pierwszym nie-Brytyjczykiem, który wygrał legendarny wyścig Senior-TT organizowany co roku na wyspie Man (znajdującej się między Irlandią a Wielką Brytanią).

19. 30 września 1939

BMW AG wykupuje wszystkie akcje firmy z Berlina – Brandenburgische Motoren Werke GmbH. Obie firmy wcześniej współpracowały nad rozwojem technologii chłodzenia silników samolotowych.

20. 28 kwietnia 1940

Panowie Fritz Huschke von Hanstein i Walter Bäumer wygrywają w klasyfikacji generalnej włoski wyścig Mille Miglia, za sterami BMW 328 Touring Coupé.

BMW 328

21. 30 kwietnia 1945

Żołnierze z Siódmego Dywizjonu Armii Amerykańskiej wtargnęli do fabryki będącej nazistowskim obozem pracy w miejscowości Allach koło Monachium. Uwolnili jeńców wojennych, cywilów, skazańców i innych, którzy byli zmuszani do niewolniczej pracy przy produkcji samolotów.

Warto podkreślić, że Monachium było miejscem, gdzie narodził się ruch nazistowski i firmy takie jak BMW, były zmuszone do współpracy Hitlerem. Oczywiście zakończenie wojny poskutkowało tymczasowym zatrzymaniem produkcji.

Okres powojenny rozwoju BMW

22. 17 grudzień 1948

Wznowiona zostaje produkcja motocykli w stolicy Bawarii. Model BMW R 24 z jednocylindrowym silnikiem jest pierwszym pojazdem w powojennej historii koncernu.

BMW R24

23. 11 marca 1954

Na targach w Genewie BMW przedstawia światu model 502, zasilany rewolucyjnym ośmiocylindrowym silnikiem V8. To pierwsza seryjnie produkowana jednostka tego typu.

24. 12 września 1954

Wilhelm Noll i Fritz Cron zdobywają mistrzostwo świata w wyścigach motocyklów z bocznym wózkiem, oczywiście w pojeździe BMW. Do roku 1974 koncern zdobył aż 19 tytułów mistrzów świata oraz 20 tytułów mistrzów dla zespołów konstruktorskich w tej nietypowej dyscyplinie.

25. 1 października 1954

Bawarczycy kupują licencję od włoskiego producenta Iso na zbudowanie dwuosobowego mikro auta z drzwiami wejściowymi z przodu. Tak powstał najbardziej oryginalny model Isetta, zasilany silnikiem z motocykla, którego promowano hasłem “Motocoupé”. Co może wydawać się dziwne, był to najlepiej sprzedający się samochód BMW w latach pięćdziesiątych.

26. 15 stycznia 1955

Tym razem na targach w Brukseli, BMW przedstawia światu R 50 i R 69. Motocykle posiadają wahacze oraz amortyzatory na tylnej osi, dzięki czemu znacznie lepiej radzą sobie na wybojach, nie przenosząc drgań na kierownicę. Te rozwiązania wyznaczyły standardy, które BMW kontynuowało aż do roku 1969.

27. 22 września 1955

Świat poznaje obły i smukły samochód BMW 507 na moto targach we Frankfurcie. Jest to roadster zaprojektowany przez Albrecht Graf Goertza, wyposażony w ośmiocylindrowy silnik o mocy 150 KM i ochrzczony nazwą “Sen znad rzeki Isar” (będącej jedną z głównych rzek w Bawarii).

BMW 507 | By Stefan Krause, Germany - Own work, CC BY-SA 3.0, via Wikipedia