Błąd napędu podczas przyspieszania BMW 5 – jak to naprawić?
Błąd napędu podczas przyspieszania BMW 5 na piątym lub szóstym biegu przy prędkościach powyżej 80 km/h. To jest problem, z którym borykam się od dłuższego czasu. Wymieniłem pompę paliwa, rozrząd, koło dwumasowe, DPF, EGR, turbinę i wtryski. Mój mechanik nie ma już pomysłu, co dalej można sprawdzić. Proszę o poradę.
Problem powyższego kierowcy dotyczył BMW 5 F11, ale może zdarzać się też w innych modelach.

Błąd napędu podczas przyspieszania BMW – porada techniczna BM Cars
Opisany problem jest bardzo złożony i może być wywoływany przez wiele uszkodzeń. W modelach z serii F i G pojawia się na wyświetlaczu komunikat „Awaria napędu”. Co więcej, czasami uzupełniony jest dodatkowo o wyświetlaną ikonkę silnika przekreślonego w połowie. Oznacza on przejście układu napędowego w tryb awaryjny.
W tym przypadku konieczna jest pełna diagnostyka komputerowa z wykorzystaniem systemu diagnostycznego BMW ISTA. System ten poza sprawdzeniem całego samochodu wyświetla wszystkie błędy odczytane ze sterowników i w dalszej kolejności podpowiada kroki do ich usunięcia.
W istocie w modelu BMW F11 520d najczęstszą przyczyną powodującą wyświetlanie awarii napędu jest problem zwiększonej emisji spalin i przytkania układu oczyszczania spalin DPF. Fabrycznie ustawionym przebiegiem żywotności filtra DPF jest 200 000 km.
Co istotne, w przypadku prawidłowej eksploatacji pojazdu oraz braku usterek po stronie układu wtryskowego i recyrkulacji spalin EGR wydajność filtra DPF z czasem znacząco spada. W rezultacie ciśnienia pojawiające się na czujnikach przed i za DPF-em powodują awarię. Co więcej, standardowo sprawdzeniu podlega również układ paliwowy oraz EGR. Jednak zgodnie z przekazanymi informacjami, czynności te zostały już wykonane.
BMW 5 F11 z manualną skrzynią biegów – nietypowa konfiguracja
Konfiguracja Pańskiego samochodu okazuje się dość nietypowa, ponieważ producent wyposażył go w manualną skrzynię biegów. Skrzynia ta posiada czujnik położenia dźwigni zmiany biegów, dzięki czemu system może podpowiadać kierowcy najkorzystniejszy moment zmiany lub redukcji biegu, biorąc pod uwagę emisję spalin oraz niskie zużycie paliwa.
W wyniku eksploatacji pojazdu powyżej 200 000 km oraz rzadkiej wymiany oleju w skrzyni biegów czujnik położenia dźwigni zmiany biegów ulega zaklejeniu opiłkami metalu. W efekcie pojawia się komunikat o awarii napędu, zwłaszcza podczas przyspieszania. Niestety, usunięcie tego problemu bywa trudne, gdyż sama wymiana czujnika znajdującego się na zewnątrz, na górze skrzyni, często nie wystarcza. W przypadku znacznego nagromadzenia opiłków na elementach magnetycznych należy rozebrać skrzynię biegów i dokładnie ją wyczyścić.

Sugerowane czynności serwisowe, by rozwiązać błąd napędu podczas przyspieszania BMW
- Wykonanie pełnej diagnostyki pojazdu z wykorzystaniem systemu ISTA.
- Kontynuacja prac naprawczych wskazanych przez ww. system z uwzględnieniem wykonanych już wcześniej prac.
- Sprawdzenie jakości i ilości oleju w skrzyni biegów + wymiana oleju wraz z kilkukrotnym przepłukaniem w przypadku niewymieniania oleju do tej pory.
Po wykonaniu powyższych zaleceń konieczna jest obserwacja zużycia na dłuższym dystansie. Zapraszamy do skorzystania z usług naszego serwisu.

Odbierz 10% zniżki w naszym sklepie oraz darmowe porady techniczne w każdy wtorek
Błąd napędu BMW i inne porady związane z tą tematyką
Wyszukaj więcej porad
Zadaj własne pytanie
Zadaj nam swoje pytanie. Specjalizujemy się w samochodach grupy BMW i potrafimy naprawić najcięższe przypadki. Standardowa Porada Techniczna to usługa przygotowana dla właścicieli aut, którzy szukają fachowej odpowiedzi od znawców tematu.
Każda porada zawiera:
- rozpoznanie problemu,
- opis typowych napraw,
- ogólne wskazówki dotyczące naprawy.
