Uszkodzona gładź cylindrowa silnika BMW – jak to naprawić?
Pytanie kierowcy BMW – detale uszkodzenia gładzi
W moim silniku denko tłoka zostało wypalone aż do pierścienia, a gładź posiada wgłębienie (widoczne na zdjęciach), prawdopodobnie od wypalenia i fragmentów tłoka. Ciśnienie sprężania na tym cylindrze było 0, a na pozostałych ok. 16 bar oraz na jednym 14,5 bar. Przed zdarzeniem na wszystkich było niecałe 15 bar.
Dokonałem pomiarów średnicy w dwóch kierunkach prostopadłych na trzech cylindrach i różnice (tzw. owalizacja) wyniosła kolejno: 0,40 mm, 0,20 mm i 0,20 mm (mierzone suwmiarką tradycyjną z dokładnością do 0,05mm).
Zawory wylotowe uszkodzonego cylindra delikatnie „oberwały”, gdyż wykazują nieszczelność po kilkunastu minutach moczenia od góry benzyną. Pozostałe zawory oraz gniazda wydają się być w porządku, nie przepuszczają benzyny, ale to byśmy musieli sprawdzić dokładnie. Gładzie są najprawdopodobniej pokryte nikasilem. Proszę o poradę.
Problem dotyczył BMW 5 E39 z silnikiem M52B28 z pojedynczym VANOSEM, ale może zdarzać się też w innych modelach.
Odpowiedź serwisu BM Cars – ekonomia naprawy uszkodzonej gładzi
Z opisanych uszkodzeń silnika wynika, że niestety koszt jego naprawy przekroczy wartość silnika sprawnego używanego zakupionego na wtórnym rynku.
W przypadku uszkodzenia gładzi cylindrowej dochodzi dodatkowo konieczność wymiany bloku silnika, co powoduje drastyczny wzrost kosztów. Ceny części silnikowych są również bardzo wysokie i nie wszystkie są osiągalne w formie zamienników. Proponuje poszukać na wtórnym rynku silnika sprawnego z gwarancją rozruchową. Najtańsza wersja to słupek i przełożenie osprzętu z Pańskiego silnika.
Dla postawienia precyzyjnej diagnozy konieczne jest przeprowadzenie dodatkowych czynności kontrolnych.
Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką
- Drgania nadwozia i hałasy w BMW – co jest przyczyną takich usterek?
- Trudności z rozruchem
- Drgania nadwozia na wolnych obrotach