Zaburzenia napięcia powodem problemów z magistralą BSD w BMW – jak to naprawić?

Pytanie kierowcy BMW – seria problemów z podzespołami magistrali BSD

Mam problem z elektryką w samochodzie. Zaczęło się to rok temu. Klimatyzacja nie działała i były błędy z modułem IHKA, ale nie przeszkadzało mi to. Niedawno padł alternator, ale w dziwny sposób.

Zanim cokolwiek zacząłem naprawiać, naładowałem akumulator, odpaliłem samochód i wszystko zaczęło normalnie działać, nawet włączył się zestaw głośnomówiący (zew. Parrot CK3100), który wcześniej nie działał (czyżby szło o napięcie?). Zanim gdzieś wyjechałem, sprawdziłem napięcia – przy rozruchu, w spoczynku, na maksymalnym obciążeniu i były książkowe.

Samochód mógł stać godzinami i normalnie działać, ale jak wyjechałem na trasę, to po kilkunastu minutach wyskakiwał błąd, że akumulator nie jest już ładowany.

Od razu się zatrzymałem i miernikiem sprawdziłem napięcia, faktycznie alternator nie działał. Było to dla mnie dziwne, bo takiej usterki alternatora w Internecie nie znalazłem, więc zacząłem sprawdzać wszystko inne.

Klema IBS – odłączona. Wymieniłem kable minusowe, które nieładnie wyglądały pod silnikiem. Sprawdziłem akumulator u specjalisty – sprawność na poziomie 83%, sprawdziłem wszystkie bezpieczniki, sprawdziłem, czy koło pasowe jest w porządku, jak i same paski. Sprawdziłem, czy moduły pod kołem zapasowym nie są zalane. Wszystko było okej, więc oddałem alternator do regeneracji.

W alternatorze wymienili wszystkie podzespoły, bo były już zużyte – szczotki, koło pasowe i inne elementy oprócz uzwojenia. Oraz oczywiście regulator napięcia. Był błąd w komputerze alternatora, więc specjalista, który regenerował ten alternator, powiedział, że źródłem problemów na pewno był alternator.

Problem wyglądał na rozwiązany

Ulżyło mi… wszystko wróciło do normy. Na drugi dzień podłączyłem sobie laptopa, żeby usunąć błędy i zarejestrować akumulator. Po odłączeniu go widzę serię błędów:

  • IHKA – napięcie – komunikacja – klimatyzacja,
  • DDE Alternator w ISTA,
  • 4A07 Generator (Layer_BSD),
  • Komunikacja niemożliwa – moduł holowniczy i czujnik oleju.

Usuwam błędy i wyskakują kolejne – komunikacja niemożliwa z moduł bezpieczeństwa zatrzymywania się, moduł komunikacji z przyczepą, mimo że tych modułów nie mam w samochodzie. Ponadto błąd alternatora ani razu nie zniknął.

Podjechałem więc do firmy, która regenerowała mi alternator, specjalista wyszedł i sprawdzał napięcia miernikiem cęgowym. Powiedział, że z alternatorem jest wszystko w porządku.

Poza tymi błędami w komputerze wszystko w porządku. Może tylko bardziej auto drga na jałowym biegu albo mi się zdaje. Po zamontowaniu alternatora strasznie drgało i przestało. Być może się do tego przyzwyczaiłem. Nie wiem. Nie daje mi to spokoju i jeżdżę cały czas, obserwując napięcie, jest w zakresie 14.1-14.2 V.

Teraz już coś się chyba zaczyna dziać. Od wymiany alternatora zrobiłem około 250 km. Nawigacja CCC Professional zresetowała mi się już z 5-7 razy podczas jazdy. Dodam, że wyczytałem, że jest to błąd połączenia alternatora ze sterownikiem DDE albo coś zepsutego na linii BSD? Z góry dziękuję za odpowiedź.

Problem dotyczył BMW 5 E60 z silnikiem 3 litrowym o mocy 251 KM z 2005 roku, ale może występować też w innych modelach.

BMW 5 E60
BMW 5 E60 | Navigator84 / CC BY-SA

Odpowiedź serwisu BM Cars w sprawie zaburzeń napięć i problemów magistrali BSD

W modelu E60 zasilanie prawidłowym napięciem ma bardzo duże znaczenia dla prawidłowej pracy całego pojazdu. W momentach zmniejszonego napięcia sterowniki niepotrzebne dla utrzymania pracy pojazdu zostają kolejno odłączane dla zachowania napięcia. Dlatego w pierwszej kolejności odłączane są moduły audio, nawigacja/telefon, następnie klimatyzacja.

W kolejnych etapach może dojść do wyświetlania błędu skrzyni biegów (automat) i przejścia jej pracy w tryb awaryjny aż do wyłączenia silnika. W modelu E60 zastosowano już magistralę BSD, na której szeregowo połączono sterownik silnika z czujnikiem poziomu oleju, alternatorem i klemą IBS. Niesprawność któregokolwiek z tych elementów powoduje zaburzenie pracy całej magistrali.

W efekcie takich zaburzeń możemy utracić pomiar poziomu oleju w silniku, pojawiają się problemy z ładowaniem akumulatora, problemy z rozdziałem energii w pojeździe (klema IBS) i odłączeniem kolejnych sterowników. Pojawia się również problem z pracą samego silnika. Sterownik silnika DDE będący elementem tej magistrali może przejść w tryb awaryjny lub też praca silnika będzie niestabilna:

  • falowanie obrotów,
  • gaśnięcie silnika,
  • problemy z rozruchem,
  • brak mocy,
  • świecąca kontrolka silnika lub komunikat o awarii napędu.

Znalezienie usterki w tej magistrali jest trudne, gdyż wymaga sprawdzenia po kolei wszystkich jej elementów i fizycznie samej magistrali (brak zwarć, przejście prawidłowego sygnału). Z opisu wynika, że wykonał Pan już część tej diagnostyki, pozostaje sprawdzenie pozostałych elementów i samej magistrali.

Niezmiernie rzadko dochodzi również do uszkodzenia samego sterownika silnika w części obsługującej magistralę BSD. Wówczas pozostaje wymiana sterownika na nowy lub inny sprawny (z kodowaniem do nadwozia).

akumulator bmw
Akumulator Bosch używany w samochodach BMW | Zdjęcie użyte w celach informacyjnych © Bosch

Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką

BMW 5 E60
BMW 525 E60 | Thomas doerfer / CC BY-SA

Przeczytaj więcej porad i zadaj własne pytanie

Alternator BMW E39
Komentowanie dla tego wpisu jest zablokowane.