Szarpnięcia w skrzyni SMG w BMW – co jest powodem i jak to naprawić?
Pytanie kierowcy – skrzynia SMG w BMW
Mam problem ze skrzynią pięciobiegową SMG pierwszej generacji. Problem polega na „falowaniu” obrotów przy zmianie biegów. Ponadto przy zmianie z dwójki na trójkę słychać głuchy stuk wydobywający się ze skrzyni większość mechaników twierdzi, że to zawieszenie. Wymieniłem już wszystko i problem pozostaje.
Drugim problemem jest adaptacja oprogramowania INPA. Kończy się ono czerwonym komunikatem – „gearbox is not addapted”. Udało mi się natomiast zaadaptować wysprzęglik. Mam nowe sprzęgło dwumasowe i wysprzęglik nie cieknie przy zmianie biegów. Widać ewidentnie jak by sprzęgło brało na dwa razy, tak jakby się wysprzęglik przycinał. Proszę o wsparcie.
Problem dotyczył BMW 3 E46, ale zdarza się też w innych modelach ze skrzynią SMG.
Odpowiedź serwisu BM Cars – jak powinna działać skrzynia SMG?
Opisany problem skrzyni SMG jest często spotykany w modelach o znacznych przebiegach (powyżej 200 000 km). Przy sprawnie działającym wysprzęgliku i odpowiedniej ilości oleju zarówno w układzie wysprzęglika jak i w skrzyni, przełączanie biegów odbywa się szybko z delikatnie wyczuwalnym szarpnięciem.
Zazwyczaj przy dużych przebiegach i niewymienianym oleju w skrzyni zaczyna pojawiać się znaczny opór, który przedłuża fazę przełączania biegów. Może się to objawiać w formie wyczuwalnego szarpnięcia pojazdu. Jeżeli do tego pojawią się wycieki z układu wysprzęglika, to dochodzi do problemów z przełączaniem biegów i pojawia się tryb awaryjny pracy skrzyni.
Sprawnie działająca skrzynia nie może wydawać w trakcie przełączania biegów żadnych odgłosów. Również adaptacja wysprzęglika musi być zakończona powodzeniem. Opisany komunikat o nie zakończonym procesie adaptacji świadczy o problemie z samym wysprzęglikiem lub mechanicznym zużyciu skrzyni biegów.
Problemem jest również sama naprawa skrzyń SMG. Brak obecnie dostępnych części do skrzyń SMG. Nieliczne są również miejsca, regenerujące wysprzęgliki. W tej sytuacji najszybszym wariantem naprawy jest wymiana skrzyni na inną używaną w lepszym stanie technicznym.
Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką
- Dziwny zapach z silnika i cieknąca miska olejowa w BMW – jak naprawić?
- Wysokie zużycie oleju w BMW – co jest powodem i jaka jest norma?
- Czy trzeba wymieniać olej w automatycznej skrzyni biegów w BMW?