Wibracje i odpalanie silnika w BMW bez koła pasowego – czym to grozi?

Pytanie kierowcy BMW

W moim aucie występują drgania silnika i lewarka zmiany biegów na luzie. W ramach testów miałem silnik zapalony bez koła pasowego, ale drgania nie ustąpiły. Wtryskiwacze są w porządku, poduszki silnika też. Co może być przyczyną usterki? Dotychczasowi mechanicy rozkładają ręce.

Problem dotyczył BMW 320d E90, ale może występować też w innych modelach.

BMW 3 E90
BMW 320d E90 | By Thomas doerfer (Own work) [CC BY 3.0], via Wikimedia Commons

Odpowiedź serwisu BM Cars

Drgania silnika przenoszone na nadwozie mogą być spowodowane nie tylko jego nierówną pracą – wypadające zapłony, wtryskiwacze. Przyczyną mogą być również:

  • zbyt miękkie poduszki skrzyni biegów (rozpuszczona guma)
  • uszkodzone poduszki silnika (poduszki olejowe).

Ponadto drgania wywoływane są również przez wirujące elementy, czyli koło pasowe i koło dwumasowe. Próby odpalania silnika bez koła pasowego są bardzo niebezpieczne, gdyż mogą spowodować trwałe uszkodzenie silnika (pęknięcie wału korbowego) lub uszkodzenie koła dwumasowego.

Koło pasowe i dwumasowe stanowią parę mającą zabezpieczyć wał przed zbyt silnymi momentami skrętnymi. Brak jednego z tych elementów powoduje znaczne obciążenie drugiego. Poprawne sprawdzenie wszystkich elementów wymaga wizyty w serwisie.

koło pasowe bmw
Uszkodzone koło Pasowe BMW

Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką

Black BMW 3 E90 Prior Design
BMW 3 E90 | By PRIOR DESIGN via Flickr (CC BY 2.0)

Przeczytaj więcej porad i zadaj własne pytanie

wał korbowy wał napędowy bmw
Wał napędowy i wał korbowy w BMW
Komentowanie dla tego wpisu jest zablokowane.