Falowanie obrotów biegu jałowego w BMW – co jest przyczyną i jak to naprawić?
Pytanie kierowcy BMW
Po wyłączeniu się ssania silnik na wolnych obrotach pracuje nieregularnie – faluje. Nie wiem jak sobie poradzić z tym problemem. Zawory zostały ustawione, wymieniłem sondę lambda, świece i kable zapłonowe. Wyczyściłem kopułkę aparatu zapłonowego, silniczek krokowy i przedmuchałem powietrzem przepływomierz. Proszę o poradę.
Problem dotyczył BMW 320i E30 z roku 1989, ale może występować też w innych modelach.
Odpowiedź serwisu BM Cars
Bardzo częstą usterką wywołująca falowanie obrotów biegu jałowego w silnikach benzynowych jest nieszczelny układ doprowadzenia powietrza do silnika. W silnikach BMW zarówno w modelu E30, jak i w jego następcy E36 i kolejnych, przewody powietrzne były wykonane z tworzywa. Szczególnie wrażliwym na przełamania i uszkodzenia fragmentem był element łączący za przepływomierzem z charakterystyczną „harmonijką”.
Po wielu latach eksploatacji w trudnych warunkach temperaturowych elastyczność tego elementu gwałtownie malała, co powodowało powstawanie mikropęknięć i szczelin doprowadzających tzw. lewe powietrze. Bardzo częstą przyczyną uszkodzenia tego elementu są również przeróbki w trakcie instalowania zasilania gazem LPG.
Zalecamy zrobić dokładną diagnozę układu zasilania oraz pozostałych elementów silnika.
Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką
- Zapach spalin i okopcony silnik w BMW – co jest przyczyną i jak to naprawić?
- Gasnący silnik w BMW z automatyczną skrzynią biegów – jak to naprawić?
- Szarpanie i biały dym na zimnym silniku w BMW – co jest powodem i jak to naprawić?