DPF w BMW – problemy i naprawa filtra cząstek stałych w autach z silnikami Diesla

Co to jest DPF?

Skrót Diesel Particulate Filter został przyjęty do języka polskiego z języka angielskiego i oznacza filtr cząstek stałych montowany w samochodach z silnikami Diesla w celu zachowania jakości emisji spalin zgodnych z wyśrubowanymi normami EURO. W prawidłowo działającym silniku filtr ten zapewnia zatrzymywanie emisji groźnych dla człowieka cząstek sadzy i węgla. Jednak jego żywotność jest z góry określona i nie obejmuje całego okresu życia auta. W przypadku większości modeli BMW wyposażonych w filtry DPF założony przez producenta okres eksploatacji wynosi około 200 tysięcy kilometrów. W samochodach benzynowych stosowany jest katalizator, o czym napisaliśmy w osobnym artykule.

dpf bmw

N47 – Silnik wysokoprężny (Diesel) w BMW

Użytkowanie samochodów z silnikiem Diesla

Jeśli kupujemy nowy samochód, mamy spokój przez okres kilku lat. Nawet w przypadku użytkowania pojazdu w cyklach miejskich, nie powinniśmy napotkać problemów związanych z jego eksploatacją. Jedynym wyjątkiem jest zjawisko przybierania poziomu oleju w silniku, na który powinniśmy zwrócić baczną uwagę.

W wyniku automatycznego dopalania filtra DPF przedłużana jest faza wtrysku paliwa i stopniowo zwiększana jest jego dawka. Jeżeli proces przypada na jazdę trwającą od 20 do 30 minut, wszystko jest w porządku, nasz filtr nie zapcha się zbyt szybko. Jeżeli jeździmy głównie po mieście w odcinkach od 10 do 15 kilometrów, spędzając czas w licznych korkach, kolejne procesy dopalania nie są kompletne. Efektem jest nie tylko szybsze zapchanie filtra, ale również znaczne rozrzedzanie oleju silnikowego przez nadmiar niespalonego paliwa, które ścieka po ściankach cylindra do miski olejowej. Stąd komunikaty o przekroczeniu maksymalnego poziomu oleju w silniku z systemów automatycznego pomiaru.

Żeby nie doprowadzić do wycieków z silnika, należy upuszczać olej. Ze względu na ochronę środowiska oraz konieczną precyzję, taka operacja może być wykonana wyłącznie w serwisie samochodowym. Ponadto należy dokonywać częstszych przeglądów – co 15-20 tysięcy kilometrów, a nie co 30 tysięcy km (sugerowany interwał). Unikniemy wówczas niespodzianek związanych z nagłym uszkodzeniem niesmarowanego silnika lub zatartej turbosprężarki.

dpf bmw

Filtr cząstek stałych DPF W BMW

Używany samochód BMW z silnikiem Diesla i filtrem DPF

Średnia wieku sprowadzanych do Polski pojazdów to 12 lat. Biorąc pod uwagę przebieg pojazdów na terenie Unii Europejskiej w okolicach 20 tysięcy kilometrów rocznie, można łatwo policzyć, że sprowadzane samochody mają na liczniku ponad 240 tysięcy kilometrów. W znacznej większości tych pojazdów występuje problem z funkcjonowaniem filtra DPF. W serwisie samochodowym można oczywiście sprawdzić, korzystając z komputerów diagnostycznych, stopień zapchania filtra i jego historię eksploatacji (wypalania).

oli service bmw

Komunikat “Oil Service” w BMW serii 3 i 5 (E36/E39) oznacza potrzebę przeglądu w serwisie samochodowym

Co możemy zrobić w przypadku gdy nasze BMW już komunikuje, że ma problem z filtrem DPF lub jest w trybie awaryjnym (wyświetla kontrolkę silnika, kontrolkę filtra DPF, nie ma mocy)?

  1. Czyszczenie posiadanego filtra. Jeżeli stopień jego zapchania i ciśnienia spalin nie przekraczają wielokrotnie ciśnień dopuszczalnych, można podjąć próbę czyszczenia chemicznego i wypalania w trakcie jazdy z komputerem diagnostycznym. Prawidłowo zakończona procedura umożliwia dalszą eksploatację filtra przez okres zbliżony do filtra nowego, to znaczy około 150. do 200. tysięcy kilometrów przebiegu. Taką naprawę można wykonać w naszym serwisie.
  2. Wymiana filtra DPF na nowy. Oferowane są filtry nowe z magazynów BMW oraz liczne zamienniki produkowane również w Polsce. Ceny filtrów oryginalnych odstraszają potencjalnych klientów i wahają się od 7. tysięcy złotych wzwyż zależnie od wersji silnika i jego wieku. Zamienniki pochodzące z polskich fabryk są mocno konkurencyjne cenowo, bo dostępne już w okolicach 2. tysięcy złotych. Zapewniają odpowiedni poziom techniczny wykonania i właściwą eksploatację silnika i osprzętu. W naszej ofercie mamy dostępne filtry oryginalne i zamienniki w atrakcyjnych cenach.
  3. Usunięcie filtra DPF. Niestety operacja poza niską ceną nie daje żadnych korzyści, a może spowodować wiele problemów technicznych i formalnych. Nasze BMW pozbawione filtra nie pozwoli na normalną eksploatację. Zależnie od wersji silnikowej i wieku może różnie reagować na nagłe zmiany parametrów spalania przekazywane przez czujniki ciśnienia i sondy do sterownika silnika. W najlepszym razie pojawi się świecąca kontrolka silnika, a w najgorszym silnik może przejść do trybu awaryjnego (ograniczenie mocy i prędkości pojazdu). Zmiana oprogramowania oferowana wraz z usuwaniem filtra DPF przez liczne serwisy, nie rozwiązuje problemu, a jedynie wyłącza niektóre ostrzeżenia wyświetlane dla kierowcy.  Najistotniejsze są jednak problemy formalne, które możemy napotkać w trakcie eksploatacji takiego pojazdu. Zapowiadane od dłuższego czasu ściślejsze badania techniczne obejmą również jakość i emisję spalin oraz zgodność z normą EURO. W przypadku przekroczeń normy, właściciel zostanie pozbawiony możliwości korzystania z pojazdu.
diesel BMW X5

BMW X5 z silnikiem Diesla

Konsekwencje usunięcia filtra DPF

Trwający obecnie szczyt okresu wyjazdów wakacyjnych jest dobrym momentem, by zwrócić uwagę na to zjawisko. Liczne kontrole służb mundurowych na terenie Polski, a także Austrii, Niemiec czy krajów Beneluksu dysponują możliwościami technicznym kontroli spalin bezpośrednio na drodze. W takim przypadku stwierdzenie znacznego przekroczenia deklarowanej w dowodzie rejestracyjnym normy EURO kończy się nie tylko wysokim mandatem, ale również natychmiastowym zatrzymaniem pojazdu i odholowaniem go na parking policyjny. Skąd może zostać zabrany jedynie na lawecie po uiszczeniu wysokich kar i kosztów administracyjnych. Nie do pomyślenia jest jazda w takim kraju “kopciuchem”, którego możemy często spotkać na naszych drogach. Policja drogowa wyczulona jest nie tylko na polskie tablice rejestracyjne, ale również na takie zjawiska. Wówczas cały plan wakacyjny może lec w gruzach.

Biorąc pod uwagę opisane wyżej konsekwencje, stanowczo odradzamy usuwanie filtrów DPF z pojazdu. Znacznie lepiej jest rozwiązać usterkę w sposób legalny, bezpieczny i dobry dla środowiska.

Komentowanie dla tego wpisu jest zablokowane.