Dlaczego i3 zdobył tylko 4 gwiazdki w teście bezpieczeństwa Euro NCAP?

23 grudnia 2013

BMW-i3-EuroNCAP-22-750x500

Bezpieczeństwo „elektrowozu” BMW zostało określone na cztery gwiazdki. W sieci pojawił się ciekawy artykuł wyjaśniający dlaczego BMW i3 dostał ocenę 4 zamiast pełnych 5 gwiazdek w teście bezpieczeństwa Euro NCAP. Spec w materii aut elektrycznych Tom Moloughney pisze następująco.

W licznych materiałach podkreślane jest jak bezpieczna jest nowa konstrukcja i3. Nadwozie z włókien węglowych jest o tyle specyficzne, że nie posiada słupka B – standardowego dla wszystkich innych aut. Usunięto go by zmniejszyć wagę pojazdu przy jednoczesnym zachowaniu jego wyjątkowej odporności przy zderzeniach. Dlaczego więc i3 nie uzyskał wzorowej oceny?

i3 wypadł w [testach] lepiej niż Chevrolet Volt

Większość kierowców nie będzie wczytywała się w szczegóły raportu NCAP. Tom postanowił porozmawiać z przedstawicielem koncernu, Ianem Robertsonem by dowiedzieć się w czym tkwił problem. Okazuje się, że testy zderzeniowe wypadły wzorcowo – w tej kategorii i3 zdobył 5 gwiazdek. Problemem była sekcja „Safety Assist”, czyli sygnalizacja bezpieczeństwa.

BMW-i3-EuroNCAP-32-750x500

Z jakiegoś powodu zdecydowano, źe wskaźnik zapiętych pasów na siedzeniach pasażerów na tylnej kanapie, będzie w opcjonalnym wyposażeniu i3, zamiast w standardowym. To plus fakt, że maksymalny limit prędkości w większości krajów europejskich nie będzie nałożony fabrycznie (każde państwo inaczej definiuje zasady drogowe), wpłynęły na bardzo niską ocenę „Safety Assist”. Dla porównania i3 wypadł w pozostałych kategoriach lepiej niż Chevrolet Volt. Niestety ocena ogólna to średnia, która w tym przypadku wyszła nieco poniżej progu pięciu gwiazdek. Poniżej grafika z procentową wartością wszystkich testów.

crashTest1a

Według Toma jest to wielkie niedopatrzenie ze strony Bawarczyków. Zadbali o świetną konstrukcję i3, ale przeoczyli taki detal jak kontrolka zapiętych pasów u pasażerów. Na wiosnę 2014 samochód BMW trafi do amerykańskich instytucji badających bezpieczeństwo – może wtedy i3 zdobędzie maksymalną notę.

BMW-i3-EuroNCAP-42-750x500

źródło: BMWBlog