Porównanie designu: Czwórka vs Trójka

10 stycznia 2013

Porównanie modeli - przód

Nowa seria 4 odróżnia się od serii 3 kilkoma szczegółami, które składają się na zdecydowanie bardziej sportowy wygląd auta. Jeden  z nich stanowi główny powód, dlaczego zdecydowano się na zupełnie nową nazwę w rodzinie BMW.

Czwórka posiada długą, elegancką maskę, ostrzej pochyloną przednią szybę, niższy przód, szerszy grill, oraz powiększony, zamieszczony tuż przy ziemi wlot powietrza. To wszystko składa się na bardzo agresywny wygląd. Nawet światła przednie przesunięte są bardziej ku krawędzi, niż w serii 3. Zaokrąglone światła przeciwmgielne znane z trójek zastąpione zostały diodami LED.

Mimo, że w serii 4 rozstaw osi jest o 50 mm szerszy niż w E92 serii 3, jest to ten sam rozstaw (2,80 m), co w sedanie F30 serii 3. Długość całkowita modelu z serii 4 wynosi 4,64 m, czyli jest o włos dłuższy od sedana F30. Wysokość nowego modelu to 1,36 m, co sprawia, że auto jest nieco niższe od starszej „siostry” – o 6,8 cm i o 1,6 cm niższe od poprzedników – coupe 3. Rozstaw kół przednich i tylnych w Czwórce jest szerszy, bardziej sportowy. Wszystkie te zmiany powodują obniżenie środka ciężkości i lepszą przyczepność, co może być przydatne przy nieco bardziej szarmanckim prowadzeniu auta.

Porównanie modeli - tył

Lusterka boczne mają wygląd wydłużonego prostokąta – przy nich te znane nam z sedana wyglądają trochę kwadratowo. Klamki w drzwiach również odświeżono – te tradycyjne zastąpiono bardziej eleganckimi, z wgłębieniami. Tuż za przednim kołem możemy zobaczyć nowy element projektu Czwórek – wloty powietrza będące częścią systemu – “The Air Breather”. To rozwiązanie może stać się nowym znakiem rozpoznawczym BMW. Ów system zmniejsza opór powietrza wokół kół, co czyni go zarazem efektywnym i efektownym.

Pomiędzy kołami i nadkolami widać bardzo mało miejsca. Zastanawiamy się czy, ta cecha zostanie zachowana w masowej produkcji nowej serii. Wygląda to bardzo agresywnie, bardziej nawet niż w w coupe M 1 z 2011. Może to być rezultat zarówno większych i szerszych kół, zwiększonego ich rozstawu jak oraz obniżonego zawieszenia. Materiały prasowe nie wspominają o zmianie prześwitu w stosunku do sedana F30 serii 3 – więcej dowiemy się po premierze.

Porównanie modeli - w trasie

Tył Czwórki wygląda bardziej sportowo – jest trochę przysadzisty, jakby niższy i szerszy. Tylne światła pozbawiono nagłych ostrych kątów na rzecz elastycznej linii, przez co wyglądają jak rzeźbione. Światła hamowania prezentują nam znane „podwójne L”. Podwójna rura wydechowa, umieszczona po stronie kierowcy w Trójce, została przeniesiona do tylnego zderzaka. Wewnątrz najbardziej widoczną zmianą jest nachylenie przedniej szyby oraz ogólna mniejsza wysokość kabiny. Deska rozdzielcza wydaje się być nieco niżej położona, ale nie mamy na ten temat oficjalnych informacji. Imponujące linie od połowy schowka są wciąż obecne, a widoczne na zdjęciach szycie daje bardzo ekskluzywny wygląd.

Porównanie modeli - wnętrze

Po spojrzeniu z bliska na różnice pomiędzy sedanem 3, a nowym coupe 4, wydaje się oczywiste, że Czwórki idą w stronę odcięcia się od Trójek i stworzenia własnej, niepowtarzalnej linii BMW. 

Porównanie modeli - statyczne

źródło: BMWBlog