Newsletter

Otrzymuj powiadomienia o promocjach, nowościach i ofertach specjalnych!

Wyszukaj

Innowacje Technologiczne BMW 2012

18 stycznia 2013

Kontroler iDrive

Zaledwie dwa tygodnie temu wkroczyliśmy w nowy rok – co wydaje się być niezłą okazją do rzucenia okiem na rok ubiegły i podsumowania, co nowego wydarzyło się w świecie BMW. W 2012 wprowadzono na rynek kilka modeli, od sprzedawanych w dużych ilościach Trójek do nowych modeli M6, ale to co naprawdę przykuło naszą uwagę, to innowacje i nowe technologie stworzone przez inżynierów z Bawarii.

BMWBlog przygotował dla Was subiektywne zestawienie najciekawszych nowinek z roku ubiegłego.

Nowy BMW iDrive

Technologia ta miała premierę ubiegłego lata. Zaktualizowany sterownik iDrive posiada nowy interfejs  o nazwie “ConnectedDrive” oraz dotykowy panel na górnej powierzchni pokrętła iDrive, co wprowadza zupełnie nowy poziom wygody. Nowy iDrive zostanie wprowadzony do produkcji w sierpniu 2013 i znajdzie się w większości modeli z wyższej półki (przede wszystkim w przeprojektowanych X5).

Zmieniony interfejs tego urządzenia jest ważny dla marki BMW – panele dotykowe znajdują się w przeróżnych urządzeniach, z których użytkownicy uwielbiają korzystać, takich jak telefony czy tablety, co sprawia, że jest on bardzo intuicyjny w obsłudze. Jego wprowadzenie ujednolici również sposób kontroli ConnectedDrive pomiędzy modelami. Nie będzie ważne czy prowadzisz topowego i8 Spyder czy Jedynkę, doświadczenie integracji cyfrowych usług będzie zestandaryzowane.

Prasy produkcyjne

Panel drzwiowy prasowany

BMW zdaje się mieć prawdziwego bzika na punkcie różnorodności swoich modeli, nawet jeśli czasem oznacza to stworzenie nowej niszy (5 GT). Na rynku są konstrukcje o nazwie kodowej F dla serii 7, 6, 5, 3 i 1, oraz E dla Trójek i Jedynek. Stworzono wiele baz dla modeli X i Z, których sprzedaż niestety nie jest zbyt satysfakcjonująca. Wkrótce na rynek wejdą Czwórki, Dwójki oraz Jedynki z przednim napędem (FWD). To wszystko w wersjach dwu-, trzy- i pięciodrzwiowych oraz jako touring, LWB (limuzyna), GT i gran coupe – z czego każdy wariant wymaga odmiennej skóry.

Ta mnogość produktów wiąże się z obciążeniem zasobów produkcyjnych i stworzenie paneli dla tak wielu wariantów z pewnością byłoby niemożliwe, gdyby nie wyrafinowane prasy. BMW to z pewnością firma inżynierska, ale jej specjaliści projektują nie tylko silniki i podwozia, ale również maszyny zdolne do produkcji małych partii, wysoko rozwiniętych Ultimate Driving Machines.

Wcześniej w tym roku mieliśmy szansę przyjrzenia się fabryce w Lipsku w działaniu. Jej możliwość wyciskania paneli karoserii na żądanie, w zależności od modelu, zrobiła na nas ogromne wrażenie. Kluczowe do takiego działania są: właściwa technologia (prasa Schulera), właściwy projekt (doskonały układ hali) oraz zespół świetnie wyszkolonych specjalistów, który potrafi osiągnąć to, co jakiś czas temu uważane było za niemożliwe.

To właśnie dążenie do stworzenia idealnego systemu produkcyjnego skłoniło BMWBlog do wyróżnienia zakładów produkcyjnych BMW, jako jednej z technologicznych innowacji roku.

Potrójny Turbo Diesel

Potrójny Turbo diesel

Pierwotnie zapowiadany w marcu 2012 na International Geneva Motor Show i natychmiast wprowadzony do produkcji w modelach M550d, X6 M50d i X5 M50d, Super Silnik N57TU, potrójny turbodiesel, również zasługuje na miejsce w tym zestawieniu. Na papierze prezentuje się niezrównanie ze swoimi 381 końmi mechanicznymi (280 kW), 4000 obrotów na minutę oraz 740 Nm momentu obrotowego, przy zaledwie trzylitrowym silniku. Początkowe przyśpieszenie z 600 obrotów na minutę przy bezczynności, obsługują dwie małe turbiny. Duża turbina włącza się mniej więcej w połowie zakresu obrotów, a kiedy ona traci moc, uruchomiona zostaje ostatnia, trzecia turbina, wysokociśnieniowa.

Dużo w tym techniki, ale efekt końcowy nie przypomina jakiegokolwiek diesla, którego prowadziliśmy. Większość z nich ma trudności na wysokich obrotach, ale nie ten. Ciągnie równo, aż do górnych zakresów, bez przeskoków w bardzo płynnym ciągu. Ale to nie wszystko. W listopadzie BMW zapowiedziało skok o kolejne 20 koni mechanicznych w tym roku. Więcej mocy z tak małego silnika to niesamowity sposób wdrażania zasady wydajnej dynamiki.

Silnik 3 cylindrowy

Silnik 3 cylindrowy

Mieliśmy okazję doświadczyć 3 cylindrowego silnika w Monachium i zostaliśmy oszołomieni przez technologię i dźwięk małego 1,5 litrowego silnika. Baby-Six  to 1,5 litrowy, 3 cylindrowy turbodoładowany diesel posiadający 500cc na cylinder. Ten kompaktowy silnik posiada taki sam rodowód co nagradzany 3,0 litrowy, 6 cylindrowy model.

Nowa rodzina silników 3 cylindrowych została wprowadzona w tym tygodniu i z pewnością zagra ważną role w strategii EfficientDynamics w tym roku. Tak mały silnik jest najlepszym kandydatem do wykorzystania w szerokim spektrum pojazdów –  od tych z napędem na tylne koła, aż do nadchodzących hybryd. Zapewne świetnie sprawdziłby się w modelach z serii 1 i 3 oraz zapowiadanych mniejszych modelach.

Na koniec warto obejrzeć i posłuchać jak brzmi Baby-Six.

źródło: BMWBlog